elokuvantaju
  Etusivu   |    Oppimateriaali   |   Sanahaku   |   Tietoa opiskelusta  
» Oppimateriaali » Käsikirjoitus » Suspense
 
Klassisen draaman malli (Freytagin käyrä)

 Klassisen draaman malli: Suspense alun ja lopun välillä.
  « Kuvaesimerkki
  Suspense

Elokuvan alun ja lopun, samoin kuin kohtauksen alun ja lopun, välillä on jännite, suspense. Katsojan mielenkiinto pysyy vireillä koko elokuvan ajan, mikäli elokuvassa on useampi jännitysmomentti. Keskeiselle teemalla on usein sitä tukevia lisäjännitteitä.

Jos pääjännite on kysymys "kuka murhasi X:n miestenhuoneessa?", voisi yksi lisäjännite olla kysymys "näkikö pieni, puhumaton poika todellakin murhaajan?" Pääjännite kuljettaa lisäjännitteitä ikään kuin selässään. Lisäjännitteet saattavat jopa edeltää pääjännitettä eli varsinaisen teeman paljastumista katsojan tajunnassa. Jokaista elokuvan kohtausta varten tarvitaan oma jännitysmomenttinsa. Hitchcock käytti taitavasti suspensea elokuviensa kohtauksissa. Ks. esim. "Vaarallinen romanssi".

Jännite voidaan jakaa vielä pienempiin yksiköihin. Jännitystä syntyy myös dialogiin, vuoropuheluun, joka tukee koko kohtauksen jännitettä.

Elokuvassa jännite syntyy periaatteessa myös jokaisen kuvan alun ja lopun välille. Jan Kuceran mukaan elokuvan jokainen kuva vastaa joukkoon edellisten kuvien herättämiä kysymyksiä ja vastaavasti asettaa koko joukon uusia kysymyksiä. Vähän ennen kuin koko kuva on tullut katsotuksi, ennen kuin on saatu vastaukset kaikkiin kysymyksiin, on syytä leikata seuraavaan kuvaan.

Tälle säännölle Kucera näkee vain kaksi poikkeusta. Elokuvan ensimmäinen kuva ei vastaa mihinkään kysymyksiin, se vain esittää kysymyksiä ja vastaavasti -viimeinen kuva ei enää esitä uusia kysymyksiä, se vain vastaa.

Vrt. alkusysäys ja häivytys Olssonin mallissa.

Dokumenttielokuvien ja video-ohjelmien katsojissa herättämät kysymykset voivat olla erilaisia kuin fiktiivisten tarinoiden, mutta kaikille elokuville on yhteistä tekijän pyrkimys katsojan huomion kiinnittämiseen ja sen ylläpitoon. Hyvässä ohjelmassa on imua ja eteenpäin vievää liikettä. Rakenne, muoto on keino tämän synnyttämiseen.

 

Jouko Aaltonen: Käsikirjoittajan työkalupakki

Alfred Hitchcock: North by Northwest (1959). [http://us.imdb.com/Title?0053125]

 

 
     Ohjeet     Tekijät     Palaute     FLE     Yhteistyötahot