Levottomat-elokuvan
leikkauksesta
Levottomat-elokuvan
työstäminen alkoi osaltani tammikuussa 1999, jolloin pidettiin
ensimmäiset ohjaaja-leikkaaja -palaverit projektin tiimoilta.
Tällöin sain luettavakseni viimeisimpiä käsikirjoitusversioita,
joiden tiimoilta ohjaaja Aku Louhimies halusi tietää ajatuksiani
ja mielipiteitäni tarinan ja kokonaisuuden suhteen. Elokuva,
joka tuolloin kulki työnimellä "Sivullinen",
sisälsi paljon dialogia, runsaasti kohtauksia sekä hyvin
mielenkiintoisen viisinäytöksisen rakenteen, mihin en
ollut tutustunut aikaisemmissa projekteissani. Näiden lisäksi
kokonaisuudesta hahmottui toisenlainen rakenne, jossa lyhyet kohtaukset
punoutuivat toisiinsa ja loivat suurempia kokonaisuuksia vieden
elokuvan tarinaa ja teemoja eteenpäin rykelmittäin.
Itselleni
asettama haaste oli saada elokuvasta "elokuvan näköinen
elokuva", sekä tutkia hieman syvällisemmin kyseistä
käsitettä; käsite, joka leikkaamisen alkuvaiheissa
merkitsi minulle erinäisten hahmottomien osa-alueiden summaa.
Koska
olin aikaisemmin työskennellyt Louhimiehen kanssa lyhytelokuvien
ja tv-sarjojen tiimoilta, tunsin hänen tyylinsä ja mielihalunsa
kohtauksien ja rakenteiden suhteen. Louhimies suosii ns. master-kuva
-tekniikkaa, jossa kohtaus yleensä katetaan koko kohtauksen
mittaisilla otoilla, useassa kuvakoossa. Tämä tuntui ja
tuntuu edelleenkin leikkaajan näkökulmasta erittäin
ihanteelliselta lähtökohdalta kohtauksien rakentelulle,
koska se mahdollistaa hyvin monipuoliset manipulointimahdollisuudet
esimerkiksi painotuksien ja draamallisten sävyjen suhteen.
Ensimmäinen
raakaversio valmistui verrattain nopeasti hetimiten materiaalin
synkkaamisen jälkeen. Raakaversio koostui lähinnä
peräkkäisistä yleiskuvista käsikirjoituksen
mukaisessa järjestyksessä. Tämä sen vuoksi,
että pystyisimme ohjaajan kanssa nopeasti hahmottamaan tarinan,
kokonaisvaltaisen draaman, draaman luonteen, suuripiirteisen keston
sekä suurimmat ongelmakohdat. Sekä ennen kaikkea mahdolliset
ongelmat siirtymien suhteen kohtauksista toisiin, mikäli niille
pystyisi vielä tekemään jotain esimerkiksi lisäkuvauspäivien
puitteissa.
Toinen
raakaversio kasaantui noin kuukauden sisällä ensimmäisen
version jälkeen. Tämä versio oli ensimmäinen
ns. "katselukelpoinen" versio, joka kuitenkin pysytteli
vielä suhteellisen uskollisena käsikirjoitukselle kohtauksien
pituuksien ja kohtauksien sisältämien dialogien suhteen.
Tarkoitus oli siis tehdä suuri kokonaisuus, joka olisi tietyssä
mielessä varsin hiotussa kunnossa, jotta mahdollisimman toimivista
kohtauksista ja niiden rykelmistä näkyisi tarpeettomat
toistot, korostus- ja vaimennusvaatimukset joidenkin dramaturgisten
elementtien suhteen, sekä rytmilliset epäkohdat.
Kolmannesta
leikkausversiosta muotoutui ns. "final-cut", eli lopullinen
leikkausversio. Tämä versio sisälsi jo hyvin varhaisissa
vaiheissa lopullisia "kaupallisia" musiikkeja sekä
säveltäjä Leri Leskisen demomusiikkeja, ja siitä
myöskin karsiutui jo hyvin varhaisessa vaiheessa pois paljon
kohtauksia, jotka tuntuivat kokonaisuuden kannalta tarpeettomilta
lisäyksiltä elokuvaan. Tässä versiossa pureuduttiin
hyvin systemaattisesti kohtauksien sisäisiin jännitteisiin,
sekä muokattiin leikkausta hyvin pitkälti dialogin ja
toiminnan ehdoilla elokuvan teemoja ja punaisia lankoja seuraten.
Elokuvan
alkukohtauksia muokattiin ehkä eniten suhteessa koko elokuvan
muuhun materiaaliin. Tämä sen vuoksi, että alusta
saataisiin mahdollisimman mukaansatempaava ja kiinnostava, ja että
vaadittavat alustukset ja istutukset tulisivat selvästi tai
ainakin selvätajuisesti esiin kohtauksien ryppäästä,
kuitenkaan tekemättä näistä liian "rautalankamaisia"
tai kaavamaisia. Hyvin haastava aspekti suuren kokonaisuuden leikkaamisessa
oli katsoa versioita ja kohtauskokonaisuuksia yhä uudestaan
ja uudestaan "raikkain silmin", eli tietynlainen asettautuminen
katsojan rooliin, kun hän näkee elokuvan ensimmäistä
kertaa. Ja tähän suhteutettuna se tietynlainen tyyli,
mitä koko elokuva noudattaisi sujuvuuden, ymmärrettävyyden
ja kokonaiskerronnan suhteen.
Näin
jälkikäteen tarkasteltuna otaksuisin elokuvan leikkauksen
seuraavan aika selvästi amerikkalaisen nykyelokuvan ns. "perusleikkaus"-tyyliä.
Dialogikohtauksien kuvallinen rytmi kulkee päähenkilöiden
repliikkien ehdoilla, kuitenkin korostamalla tiettyjä reaktioita
vastanäyttelijässä tarpeen niin vaatiessa. Useat
kohtaukset pysyttelevät pitkälti yhdessa kuvakoossa niin
kauan kuin draama tässä otoksessa toimii. Kohtauksissa
pyritään välttämään "ylileikkaamista",
eli tarpeetonta hyppelyä kuvakoosta- tai kulmasta toiseen.
Kohtausten väliset siirtymät ovat melko hillittyjä
ja traditionaalisia, turvautuen vain satunnaisesti joihinkin erikoisiin
painotuksiin, mutta pysytellen kuitenkin nykykatsojalle tutuissa
leikkauksellisissa ratkaisuissa. Yleisesti ottaen Levottomat-elokuvan
leikkaus pyrkii pysymään uskollisena käsikirjoituksen
sekä näyttelijätyön luomalle tunnelmalle, sekä
tietysti ohjaajan oman kädenjäljen tyylille ja rytmitajulle.
Ylsinkö
sitten näin jälkikäteen tarkasteltuna asettamaani
haasteeseen tehdä Levottomista "elokuvan näköinen
elokuva"? Tätä artikkelia kirjoittaessa elokuvan
leikkaamisesta on kulunut jo puolitoista vuotta, enkä osaa
varmastikkaan vielä katsoa elokuvaa täysin objektiivisesti,
semminkin kun kyseinen projekti oli minulle ensimmäinen taiteellisesti
päävastuullinen suuri työ. Ainahan voi sanoa, että
jotkut ratkaisut tai painotukset tekisin näin jälkikäteen
toisin. Tai poistaisin elokuvasta sellaista, mitä olen saamani
palautteen ja kritiikin myötä kokenut poistamisen arvoiseksi.
Mutta haluan myös ajatella elokuvantekemistä siltä
kantilta, että ne ovat tekijöidensä omien kehityskaarien
tuotteita, kokeiluja, riskien ottamista ja omaan visioonsa luottamista.
Kaikki tämä sellaisten hyveiden ehdoilla, kuten keskittyminen,
omistautuminen ja parhaaseensa pyrkiminen.
Levottomat-elokuva
on tehty siinä uskossa ja tarkoitusperässä, että
se antaisi katsojalle elämyksiä, ajatuksia ja tietyssä
mielessä tarkoituksenmukaista mahdollisuutta eskapismin harjoittamiseen
elokuvalipun hintaa vastaan, tarpeettomasti katsojan makua ja älyä
ali- tai yliarvioimatta.
(artikkeli
on tiivistelmä Samu Heikkilän taiteen maisterin lopputyön
"Levottomat-elokuvan leikkaus" esipuheesta)
Samu
Heikkilä [http://koti.welho.com/sheikkil/]
©
Solar Films Inc. Oy
|