Elokuvan
näytökset periytyvät teatterista, ovathan sekä
näytelmä että elokuva draamaa.
Tavallisimmin elokuvassa on kolme näytöstä,
vrt. alku - keskikohta - loppu. Kolminäytöksisyys
ei ole sääntö, vaan rakenteellinen
jaottelu. Sitä käytetään, koska se toimii
ja auttaa tekijöitä pitämään elokuvan
sisällön kasassa. Näytöksiä voi yhtä
hyvin olla kaksi, neljä tai viisi.
Näytösten
lopussa tapahtuu käänne,
joka tuo elokuvaan dynamiikkaa ja tavallaan sinkoaa tarinan
eteenpäin kohti viimeisen näytöksen ratkaisua.
Näytöstä
lyhyempiä yksiköitä ovat jaksot
ja kohtaukset.
Jouko Aaltonen: Käsikirjoittajan
työkalupakki
Aleksi Bardy: Elokuvakouluelokuvaa
mainstream-yleisölle eli Levottomat-elokuvan käsikirjoituksen
taiteelliset päämäärät. MA-Lopputyö.
ETO/TaiK.
A History of Three-Act Structure [A History of Three-Act Structure « Screentakes]
|