Elokuvan varhaishistoriaa
Kuurojen Lehden numerossa 4/1994 kerrottiin,
että Carl Oscar Malm teki noin vuonna 1860 aloitteen kansankirjaston
perustamisesta Turkuun. Kuuroilla on näin ollut merkittävä panos
sivistystyön saralla.
Kuurot ja viittomakieli ovat jo varhain olleet esillä myös
visuaalisen populaarikulttuurin puolella.
Tammikuussa 1907 helsinkiläinen Maailman Ympäri-elokuvateatteri
julisti käsikirjoituskilpailun, jonka tarkoituksena oli "tehdä ehdotuksia
ja selityksiä sellaisiin kotimaisiin aiheisiin, jotka soveltuisivat
elävinä kuvina näyteltäväksi". Tarkoituksena
oli siis filmata ensimmäinen suomalainen (näytelmä)elokuva.
Kilpailuun luvattiin ruhtinaalliset 17 rahapalkintoa ja 250 markkaa
ylimääräisinä palkintoina.
Kilpailuun saatiin valtava määrä ehdotuksia, 652
kappaletta. Sen voitti nimimerkki J. V-s käsikirjoituksellaan "Salapolttimo".
Merkittävä käsikirjoitus sikäli, että sen
pohjalta tehtiin samana vuonna ensimmäinen suomalainen näytelmäelokuva "Salaviinanpolttajat".
Erityisen kiinnostavaa on se, että yksi kilpailun palkituista
oli 'Hephata' Nordstedtin "Kuuromykkien laulu"!
Mistä ja kenestä oikein oli kysymys?
Helsingin Kuuromykkäinyhdistyksen piirissä nuori Albert
Tallroth oli kauniiden plastillisten liikkeiden - näin niitä kuvataan
- avulla esittänyt "laulua". Kun Tallroth muutti
pois Helsingistä, H.K.Y:n "kuuromykkäinlaulun" perinnettä jatkoi
ja kehitti Axel Norstedt alkamalla harjoittaa kokonaista kuoroa.
Norstedt teki mm. vaikuttavan sovituksen Maamme-laulusta. Muistettava
tapaus on tuon kuoron ensiesiintyminen H.K.Y:n joulujuhlassa.
Palkittu 'Hephata' Nordstedt oli juuri kivipiirtäjä Axel
Norstedt (sukunimen kirjoitustapa näyttää eri lähteissä hieman
vaihtelevan). Hän oli yksi Helsingin Kuuromykkäinyhdistyksen
perustajajäsenistä. Ei ihme, että tällaista
miestä kiinnosti liikkuva kuva.
Kuuromykkäin Lehden numero helmikuulta 1907 tarkentaa, että ehdotus
sai kilpailun III palkinnon. Sen ideaan sisältyi juuri viittomakielisen
Maamme-laulun tallentaminen. Kilpailukäsikirjoituksia ei valitettavasti
enää liene tallella, joten tähän mielenkiintoiseen
ideaan ja tekstiin ei ole mahdollisuutta lähemmin tutustua.
Vanhimmat säilyneet kotimaisen näytelmäelokuvan
katkelmatkin ovat vasta vuodelta 1913, joten tuota Salaviinanpolttajat
-elokuvaakaan ei enää ole. Luultavasti Axel Norstedt
sen kävi katsomassa.
Näin läheltä, kosketusetäisyydeltä, kuurot
ja elävä kuva ovat kulkeneet suomalaisen elokuvataiteen
aamuhämärässä.
Jari Heiskanen
(Tieto kilpailusta löytyy Hannu Salmen muutenkin kiinnostavasta
teoksesta Elokuva ja historia, joka ilmestyi viime vuonna. Salmi
itse on löytänyt tiedon Helsingin Sanomien, Nya Pressenin
ja Hufvudstadsbladetin 10.2.1907 ilmestyneistä numeroista.
Axel Norstedista esim. teoksesta "Helsingin Kuuromykkäinyhdistys
1895 -1945".)
© Kuurojen museo
Julkaistu: Kuurojen Lehti [www.kl-deaf.fi]
|