Elokuvan tekeminen on karkeasti jaoteltuna kolmivaiheinen
prosessi, joita edeltää ideointijakso. Ennen esituotantoa
tarvitaan idea, lähtökohta tai visio tuotantoa varten.
Se kirjoitetaan käsikirjoitukseksi.
Tämä vaihe on synteettinen: tehdään kokonaisuus
pienistä elävän elämän palasista
ja yksityiskohdista.
Aloittelevan käsikirjoittajan kannattaa muistaa se,
ettei "alkuperäistä ideaa" ole olemassa:
Lähes kaikki on jo keksitty. Ns. idea onkin vain lähtökohta,
sytyke, josta varsinainen luova työ alkaa:
Ideasta kirjoitetaan synopsis.
Elokuvien tarinoissa onkin kyse siitä, miten luovasti
ja tuoreella tavalla "sama vanha tarina" kerrotaan
yhä uudelleen ja uudelleen (vrt. sankarin
matka).
Vrt. Ideointi sekä Orson
Welles ja syväterävän
kuvan käyttö elokuvailmaisussa.
Jouko Aaltonen: Käsikirjoittajan
työkalupakki
Miten Kuusikko syntyi? [www.yle.fi/kuusikko/synty.html]
"Sarjan lähtökohtana on aina tilaus - tarvitaan tietyn mittainen
TV-sarja tietynikäisille katsojille."
Helsingin Sanomat, Klik, Episodi 713. [www.helsinginsanomat.fi/klik/
arkisto/episodivii99/episodivii9900.html]
David Siegel: The Nine-Act Structure Home Page. [https://fmwriters.com/Visionback/Issue%2015/websitereview.htm]
|