Sisältö
ja muoto
1|2|5|6|15|16
Ohjelman
sisältö täytyy rajata. Emme voi kertoa katsojalle
kaikkea, mitä tiedämme aiheesta. Meidän on painotettava
olennaista ja varmistettava keskeisen sisällön perillemeno.
Keskeistä sisältöä voi kutsua myös ohjelman
sanomaksi. On paljon epäonnistuneita video-ohjelmia, jotka
ovat yrittäneet haukata liian ison palan ja kertoa liian paljon.
Tällöin ohjelma hajoaa, siitä tulee sekavaja ja katsoja
pitää lopputulosta oikeutetusti huonona. Ohjelmalla on
ollut aihe, mutta siltä on puuttunut teema. Aihe on se osa
todellisuutta, josta ohjelma tehdään. Samasta aiheesta
voi tehdä hyvinkin erilaisia ohjelmia. Teema taas kertoo, miltä
kannalta aihe on nähty. Teema tekee ohjelmasta mielenkiintoisen
ja kommunikoi katsojan kanssa. Ohjelman aiheena voi olla vaikka
saamelaisperheen elämä, teemana sulautuminen valtakulttuuriin.
PÄÄLAUSE
Hyvä
keino sisällön rajaamiseen on ns. päälauseen
käyttö. Ohjelman keskeinen sisältö puristetaan
yhdeksi lauseeksi tai virkkeeksi. Päälauseen synonyymeja
ovat "kuningasajatus", "pääidea" ja
"pääsanoma". Ywe Jalander on määritellyt
päälauseen näin:
- "Päälause
on se mitä toivomme katsojiin ajattelevan ohjelman nähtyään.
Se on se mitä haluamme sanoa. "
Tilausvideoissa
päälauseen pohjana on usein yrityksen toiminta-ajatus
tai yritysfilosofia. Ohjelma todistaa päälauseen väittämän
oikeaksi ja katsoja tekee toivotut johtopäätökset.
Tuote-esittelyssä päälause ori usein keskeinen myyntiargumentti:
Miksi juuri tämä tuote kannattaa hankkia? Miten se eroaa
kilpailevista tuotteista? Tilausohjelmien päälauseita
ovat esimerkiksi:
- "Vesi-Hydro
on osaava ja monipuolinen insinööritoimisto."
- "Kaukohakulaitteet
tekevät elämän helpommaksi."
- "Halu,
taito ja mahdollisuus ovat välttämättömiä
hyvän palvelun edellytyksiä. "
Ohjelma,
jossa on ristiriita, on yleensä hyvä ohjelma. Ohjelma
käsittelee tätä perusristiriitaa ja päälause
on tällöin ratkaisu siihen. Näin ohjelmaan syntyy
jännitettä. Jos sitä ei ole katsoja ikävystyy.
Ristiriidan on oltava hedelmällinen, käyttökelpoinen.
Jos pakkausteollisuutta kuvaavan ohjelman ristiriitana käytetään
pakkausten kätevyyden ja ruuan säilymisen vastakohtana
turhien pakkausten aiheuttamia ympäristöhaittoja, saamme
jäntevän ja mielenkiintoisen dokumenttiohjelman - mutta
tilausvideona se tuskin menisi läpi. Toisinaan käsikirjoittaja
joutuu hakemaan ristiriitoja, jotka ovat vain rakenteellisia. Käsikirjoittajan
on aina löydettävä asia, joka kiinnostaa katsojia.
Päälauseen
käyttö on lähtöisin teatterin piiristä.
Päälause määritellään tekijöiden
kannanotoksi perusristiriitaan. Sitä kutsutaan myös pääväittämäksi
eli premissiksi. Se on väite, jonka näytelmä - tai
ohjelma - pyrkii välittämään. Paras päälause
on yksinkertainen, selkeä ja provosoi kannanottoihin. Esimerkiksi
Shakespearen "Machbethin" pääväittämä
on: "Sokea kunnianhimo johtaa tuhoon" ja "Othellon":
'Mustasukkaisuus tappaa rakkauden". Henrik Ibsenin "Nukkekodin"
premissin voi ilmaista: "Naisen epätasa-arvo avioliitossa
johtaa naisen vapautumiseen" ja Molieren "Tartuffen":
"Joka toiselle kuoppaa kaivaa, lankeaa siihen itse".
Elokuvien
päälauseita ovat esimerkiksi:
- "Ulkoinen
loisto ja mahti ei tuo sisäistä onnea." (Orson
Welles: "Citizen Kane")
- "Jos
tyttö on tietämätön, rakkaus tuhoaa hänet."
(CIaude Goretta: "Pitsinnyplääjä")
- "Jos
kansaa sorretaan, syntyy kapina." (Ponteromo: "Taistelu
Algeriasta")
- "Solidaarinen
taistelu sortoa vastaan johtaa voittoon." (Akira Kurosawa:
"Seitsemän samuraita")
- "Kun
nainen jättää miehen, on miehen pakko ruveta attelemaan
ja kehittymään. " (Roberl Benton: "Kramer
vastaan Kramer")
Premissi
pitää draaman - niin näytelmän kuin elokuvankin
liikkeessä. Pääväittämä kannattaa
muotoilla niin, että siinä on kaksi napaa, syy-seuraus
-suhde tyyliin: "Jos tapahtuu jotakin, johtaa se johonkin".
Näin rakennetusta premissistä on helppo johtaa perusristiriita,
ohjelman rakenne ja myös henkilöhahmot.
Premissi
on työväline, tietty näkökulma käsikirjoituksen
työstämiseen ja elokuvan toteuttamiseen. Premissejä
voi olla vain yksi ja siinä on pysyttävä koko elokuvan
ajan. Kaikki, mikä ei tue pääväittämää
tai jota ei voida liittää siihen on turhaa ja tulee karsia
pois.
Carl
Johan Sethin mukaan pääväittämä on pienin
mahdollinen tapa formuloida elokuva. Sillä ei ole mitään
tekemistä totuuden kanssa. Sen ei tarvitse olla tosi, koska
on kyse elokuvan rakenteen eikä todellisuuden ominaisuuksista.
Premissi on kuitenkin aina tekijän moraalinen kannanotto ja
tekijällä tulisi olla omakohtainen suhde perusristiriitaan.
Negatiivinen
premissi ei ole hyvä, koska se voi pysäyttää
konfliktin. Siksi monien rikoselokuvien premissi "Rikos ei
kannata" ("Crime doesn't pay") pitäisi oikeastaan
pukea muotoon "Paha saa aina palkkansa". Edellä esitetty
"Citizen Kanen" pääväittämä voisi
kuulua: "Menetetty lapsuus johtaa sisäisesti köyhään
vaikka ulkoisesti mahtavaan elämään."
KENEN
NÄKÖKULMA?
Käsikirjoittaja
etsii näkökulmaa. Yleensä elokuvissa näkökulma
laajenee alusta loppuun päin, edetään yksittäisestä
yleiseen. Lopussa katsoja tekee sanoman kannalta oikeat johtopäätökset.
Hyvä käsikirjoittaja jättää oivaltamisen
ilon katsojalle.
Tilausvideoissa
käy helposti siten, että näkökulma on organisaation
sisäinen. Kuitenkin ohjelmaa tehdään ulkopuolisille,
jotka ovat kiinnostuneet siitä mitä organisaatio tekee
ja mitä hyötyä siitä on heille. Katsojaa ei
kiinnosta yksityiskohtainen tieto esimerkiksi osastojen välisestä
työnjaosta.
Kun
kerrotaan tarinaa, pitää miettiä kuka on se henkilö,
johon katsoja samaistuu, jonka kantta katsoja kokee elokuvan tai
ohjelman tapahtumat. Tarkemmin sanottuna henkilö pitää
rakentaa sellaiseksi, että katsoja samaistuu häneen. Henkilön
on oltava elävä, todentuntuinen, mielenkiintoinen ja yleensä
myös sympaattinen. Edustaako päähenkilö jotenkin
ohjelmamme kohderyhmää?
OHJELMAN
TYYLILAJI
Ohjelman
tyylilaji voidaan määritellä jo tässä vaiheessa.
Tehdäänkö selostustekstiin nojaavaa asiaohjelmaa
vai viihdettä, arkirealismia, draamaa, komediaa, satua tai
farssia?
Genrellä
tarkoitetaan elokuvan lajityyppejä. Näitä ovat mm.
lännenelokuva, musikaali, kauhuelokuva, melodraama, tieteiselokuva
ja rikoselokuva. Käsikirjoittaja voi käyttää
genrejä hyväkseen. Esittelyvideo, joka noudattaa vaikkapa
gangsterielokuvan konventioita, voi olla hauska ja erilainen.
Nykyään
katsojat ovat hyvin tietoisia erilaisista tyyleistä. Jo muutaman
kuvan näkemisen jälkeen katsoja muodostaa käsityksen
ohjelman tyylistä. Motivoimattomasti vaihteleva tyyli koetaan
virheenä tai häiriönä ja koko ohjelma epäyhtenäisenä.
Toisaalta tyylillistä poukkoilua voi välillä käyttää
myös tietoisena tehokeinona.
SYNOPSIS
Synopsis
on tiivistelmä ohjelman sisällöstä. Se on eräänlainen
hahmotelma tai luonnos; paperi josta selviää ohjelman
sisältö ja muoto. Lukija saa käsityksen myös
ohjelman lähestymistavasta ja tyylistä.
Kun
teemme näytelmällistä ohjelmaa, on synopsiksen tehtävä
ennen muuta tiivistää nähtävä tapahtumasarja,
tarina. Tove Idström painottaakin, että näytelmäelokuvan
synopsis on tiivistelmä elokuvan toiminnasta. Lisäksi
synopsis voi kertoa henkilöistä ja keskeisestä ristiriidasta.
Synopsis
ei sisällä kuvallisia tai muita yksityiskohtaisia ratkaisuja.
Ne vain rajoittaisivat tulevaa kirjoittamisprosessia. Synopsis on
tärkeä sekä tilaajalle, toteuttavalle työryhmälle
että myös kirjoittajalle itselleen. Synopsis on hyvä
käsikirjoittamisen vaihe, koska siinä kokonaisuus ei vielä
peity yksityiskohtien alle. Keskeinen idea, perusristiriita ja rakenne
ovat selvästi hahmotettavissa.
Hannu
ja Janne Tarmion kirjassa "Sanankäytön pikkujättiläinen"
synopsis määritellään näin:
"Synopsis
on ohjelmaidea pähkinänkuoressa. Se kertoo ohjelmantekijöille
lyhyesti ja selkeästi, mitä kirjoittaja heille tarjoaa
... Synopsis esittelee tuotteen kiinnostavan aiheen sekä luonnehtii
ajateltua yleissävyä ja ohjelmatyyppiä muutamin pikavedoin.
Se kertoo juonen pääkohdat, usein myös jotain ajatelluista
tapahtumapaikoista."
Itse
kirjoitan video-ohjelman synopsiksen yleensä siihen muotoon,
että siinä kerrotaan ensin ohjelman suunniteltu nimi (joka
voi olla työnimi), pituus, kuvausformaatti (SPBetacam, SVHS
tai U-matic) ja sen jälkeen erillisten otsikoiden alla lyhyesti:
-
ohjelman tavoitteet
- ohjelman
kohderyhmä
- ohjelman
käyttötavat
- ohjelman
rakenteesta ja muodosta
- lyhyt
synopsis.
Riippuen
käsiteltävästä aiheesta saatan lisätä
listaan vielä:
- ohjelman
lähestymistapa ja näkökulma
- ohjelman
tyylilaji
- ohjelman
materiaali (haastatteluja, arkistomateriaalia tms.).
Usein
on järkevää tarjota asiakkaalle useampia vaihtoehtoja
erityisesti kun kyseessä on tarjouskilpailu. Se havainnollistaa
miten eri tavoin aihetta voi lähestyä, antaa asiakkaalle
valinnanvaraa ja luo myös tekijöistä ammattimaisen
ja monipuolisen kuvan. Tavallisesti yksi lähestymistavoista
tai ideoista on paras ja järkevä asiakas valitseekin sen.
Budjetin
ja varsinaisen tarjouksen teen aina erikseen. Näin synopsispaperin
voi huoletta antaa kaikkien asiasta kiinnostuneiden nähtäväksi
eikä rahasta tarvitse puhua koko ajan.
Kemiran
Auloflow-suojainta esittelevän video-ohjelman synopsis. Asiakkaalle
tarjottiin kolme vaihtoehtoa, joista kolmas valittiin toteutettavaksi.
AUTOFLOW-PUHALLINYKSIKKÖ
Esittely- ja
koulutusvideo, noin 10 min.
Video-ohjelman
tavoitteet
- motivoida
yleisesti käyttämään puhallinyksikköä
ja suojainta työtehtävissä, joissa se on tarpeellinen
- esitellä
Kemiran Autoflow-puhallinyksikkö, havainnollistaa lait-teen
käyttöominaisuuksia erilaisissa käyttötilanteissa
- opettaa
katsojaa käyttämään laitetta
- tehdä
tuotetta tunnetuksi
- markkinointi
Kohderyhmät
- laitteen
käyttäjät
- potentiaalit
asiakkaat, laitteen hankintaa suunnittelevat
- jälleenmyyjät
- muut asiasta
kiinnostuneet, esim. työsuojeluasioista vastaavat
Video-ohjelman
käyttötilanteet
- messut
- asiakastilaisuudet
- koulutustilaisuudet
Kieliversiot
Keskeiset tuoteominaisuudet
- elektronisesti
ohjattu ilman virtaus
- ergonomisuus,
mukava käyttää
- laaja suodatinvalikoima
- laaja valikoima
sopivia naamareita
- kehittynyt
lataussysteemi
- varoitusjärjestelmä
- alhainen
melutaso
Ohjelman elementit
- autenttiset
(tai järjestetyt) käyttötilanteet:
- hitsaus
- ruiskumaalaus
- maataloustyöt
- asbestisaneeraus
- tuotekuvat
(studiossa)
- mahdollinen
asiantuntijahaastattelu
- grafiikka
(tietokoneella):
- ilman virtaaminen laitteessa
- tasaista virtaamista kuvaava käyrä
- kehyskertomuksen
materiaali (studiossa)
Ohjelman rakenteesta
Koska ohjelman
tulisi toimia myös messuilla ja muissa ongelmallisissa esitystilanteissa,
tulisi siinä olla jonkinlainen "kehyskertomus", joka
pitää katsojan mielenkiinnon yllä asiapitoistenkin
jaksojen yli. Nämä fiktiiviset jaksot rytmittävät
ja jäsentävät ohjelmaa. Muu materiaali on tiukkaa
asiaa; laitteen ominaisuuksien esittelyä ja erilaisia käyttötilanteita.
VAIHTOEHTO
l: "MICHELANGELO"
Michelangelo
on maalaamassa erittäin hankalissa olosuhteissa Sikstiiniläiskappelia
ruiskumaalaamalla. Selostusteksti kertoo millaisissa olosuhteissa
pitäisi käyttää puhallinlaitetta ja suojainta.
Fresko "Maailman luominen" muuttuu kuvassa; Jumala ojentaa
Aatamille suojaimen ja puhallinlaitteen. Michelangelo ryhtyy käyttämään
laitetta.
Michelangelon
työskentelyn lomassa näytetään erilaisia käyttötilanteita
ja esitellään laitteen ominaisuuksia. Käyttötilanteisiin
ja ominaisuuksiin voidaan siirtyä maalauksen yksityiskohtien
kautta. Esimerkiksi laitteen ergonomiaa voidaan esitellä näyttämällä
klassinen patsas, jonka yllä on suojain ja Autoflow-laite.
Samoin grafiikka niveltyy hyvin juoneen Michelangelon maalaustyön
kautta.
Teknisesti
ohjelma toteutetaan studiossa chroma key -tekniikalla käyttämällä
erillisiä taustoja ja muitakin kuvatrikkejä sekä
runsaasti tietokoneanimaatiota.
VAIHTOEHTO
2: "MYKKÄELOKUVA"
Ohjelma alkaa
kuvalla, jossa on kaksi Kemiran kokonaamaria vierekkäin; toisella
iloinen, toisella surullinen ilme. Esirippu aukeaa. Näemme
vanhaa arkistomateriaalia mykkäelokuvakaudelta: tulipaloja,
savua, palokunta ryykäämässä palopaikalle, hankalia
olosuhteita jne. Mustavalkoinen materiaali muuttuu värilliseksi
ja kuvassa esitellään Autoflow-laitteisto. Asiajaksojen
väliin leikataan vanhaa mustavalkomateriaalia, joka liittyy
väljästi käsiteltävään asiaan. Materiaali
on etupäässä komedioitten slapstick-kohellusta.
Ohjelman lopussa
on mustavalkoinen, suuri piirakanheittokohtaus, jossa ihmiset paiskovat
piirakoita toistensa naamaan. Vain koomikko, jolla on Kemiran suojain
vaikuttaa onnelliselta. Piirakka läjähtää hänen
suojaimen peittämille kasvoilleen, mutta mies vain hymyilee.
Selostusteksti kommentoi, miten Kemiran Autoflow-suojainyksikkö
suojaa äärimmäisen hankalissakin olosuhteissa.
VAIHTOEHTO
3: "ASIA-LINJALLA"
Hylätään
kehyskertomus ja esitetään asiat tiukan loogisessa järjestyksessä.
Käyttötilanteet, graafiset kaaviot ja studiossa kuvatut
tuotekuvat vuorottelevat. Kuvassa esiintyvän asiantuntijan
tai juontajan käyttö saattaisi tällöin olla
mielekästä.
Vaihtoehto
on tosikkomainen, mutta asiallisuudellaan ehkä joihinkin katsojiin
enemmän vetoava kuin vaihtoehdot 1 ja 2.
OHJELMAEHDOTUS
JA TARJOUS
Usein
synopsiksen tärkein funktio on idean myyminen -joko konkreettisesti
tai kuvainnollisesti. Idea ja ajatus on saatava läpi tilaajalla,
omalla esimiehellä, sponsorilla, alalle tukea jakavassa laitoksessa
tai tv-yhtiössä. Silloin on tärkeää, että
paperimme herättää kiinnostusta , ja on vakuuttava.
Synopsis puetaankin tällöin tavallisesti tarjouksen tai
ohjelmaehdotuksen muotoon.
Amerikkalaisissa
käsikirjoitusoppaissa pannaan paljon painoa käsikirjoituksen
ja idean myymiselle. Välillä tuntuu että myyminen
on kirjoittamista tärkeämpää. Ehdotuksen lukija
on saatava vakuuttuneeksi idean ainutlaatuisuudesta ja siitä,
että juuri tämä ohjelma pitää toteuttaa.
Synopsiksella vaikutetaan myös siihen kuvaan joka lukijalla
on kirjoittajasta. Pidetäänkö tätä luovana,
ammattilaisena ja tehokkaana?
Ehdotuksen
tulee olla selkeä, niin että sen keskeisistä pointeista
saa kertalukemisella selvän. Mitä tiiviimmin pystyt ilmaisemaan
itseäsi, sitä parempi toki niin että kaikki tarpeellinen
taustatieto silti kerrotaan.
Ei
ole tarkkoja sääntöjä siitä, miten ohjelmaehdotus
pitäisi muotoilla. Kirjoittaessa kannattaa pitää
mielessä vastaanottaja, yhteisö tai yksilö, joka
tulee tekemään päätöksiä. Alan Rosenthal
tekee dokumenttielokuvia, joihin hän hankkii usein ulkopuolisia
sponsoreita. Hänen ohjelmaehdotuksessaan on tavallisesti seitsemän
kohtaa:
-
elokuvan esittely ja ehdotus
-
tausta ja tarve
-
lähestymistapa, rakenne ja tyyli
-
kuvausaikataulu
-
kustannusarvio
-
yleisö ja levitys
-
elokuvantekijän (tai kirjoittajan) ansioluettelo ja mahdolliset
suosituskirjeet.
Ohjelmaehdotus majakoista kertovaksi dokumenttisarjaksi. Ennen ehdotuksen
lähettämistä kannattaa olla yhteydessä vastaanottajaan.
Tuottaja Eila
Werning OHJELMAEHDOTUS
YLE / TV1 yhteistuotannot
PL 10
00241 HELSINKI Helsinki 23.3.1991
SUOMEN MAJAKOITA
KÄSITTELEVÄ DOKUMENTTISARJA
Käymäämme
puhelinkeskusteluun viitaten lähetän lisätietoja
Suomen majakoita kuvaavasta dokumenttisarjasta.
"VIISI
VÄLÄHDYSTÄ MAJAKOILTA" kertoo Suomen majakoista,
impressionistisesti, lyhyesti, tiiviisti ja tunnelmallisesti. Kullakin
majakalla on oma tarinansa ja oma atmosfäärinsä.
Sarja käsittää viisi persoonallista muotokuvaa viidestä
erilaisesta majakasta. Majakoita kuvataan kuin ihmisiä; ote
on "elollistava". Kukin osa on itsensä näköinen.
Tätä tukee musiikki, joka on erilaista jokaisessa elokuvassa.
Yhdessä erillisistä elokuvista muodostuu kokonaisuus -
monipuolinen kuva merestä, majakoista ja ihmisistä, jotka
ovat olleet sidoksissa majakoihin.
Majakat ovat
yhteydessä myös Suomen yleiseen historiaan - usein yllättävälläkin
tavalla. Esimerkiksi Isonkarin majakka rakennettiin, koska Suomi
liitettiin Venäjään. Näitä yhteyksiä
ja viitteitä on tarkoitus kaivaa esiin käsikirjoitusvaiheessa
ja hyödyntää lopullisissa elokuvissa.
Rakenteellisesti
elokuvat tulevat olemaan myös erilaisia, oman itsensä
näköisiä. Helppo ratkaisu olisi käydä kronologisesti
kussakin elokuvassa kyseisen majakan historia läpi. Näin
ei tehdä, vaan ajassa liikutaan assosioiden ja tiettyjä
ajanjaksoja painottaen - esim. Bengtskäristä kertova elokuva
hahmottuu sodan ympäriltä.
Majakoita tullaan
kuvaamaan eri vuodenaikoina. Kelirikko -ja myrskykuvat ovat oleellinen
osa materiaalia. Vaikka majakat ovat nykyään miehittämättömiä,
tarjoaa majakoiden arki paljon kuvattavaa: väylämestarin
tai sivutoimisen loistonhoitajan tarkastuskäynti majakalla,
kunnostustyöt, väyläaluksen huoltomatka, jolloin
majakalle tuodaan suuri määrä kaasupulloja, lintuharrastajien
keväiset vierailut, rannikkotykistön ammunnat ja majakan
ympärillä olevan yhteisön elämä.
Majakoilla
ja merellä tehtävien kuvausten lisäksi käytetään
haastatte-luja sekä vanhaa kuvamateriaalia. Moni majakoilla
palvellut majakkamestari on vielä elossa. Muutamissa museoissa
ja Merenkulkuhallituksessa on aiheeseen liittyvää esineistöä
ja arkistomateriaalia, johon tullaan perehtymään käsikirjoitus-
ja suunnitteluvaiheessa. Joitakin kotimaisia elokuvia - sekä
dokumentteja että pitkiä elokuvia - on kuvattu majakoilla.
Näiden käyttöä tullaan tutkimaan.
Tarkoituksena
on siis tehdä viisi erillistä jaksoa, jotka kukin mahtuvat
20 minuutin ohjelmapaikkaan. Sarjan käsikirjoituksen tekevät
Jouko Aaltonen ja Seppo Laurell, joka on merikapteeni ja merenkulkuhallituksen
toimistopäällikkö; majakoiden erikoistuntija. Kuvauksesta
vastaa Pertti Veijalainen ja ohjauksesta Jouko Aaltonen.
Elokuvat tehdään
SPBetacam formaatilla ja editoidaan 1 " kuvanauhalle. Kuvaukset
toteutetaan pienellä, vain kahden hengen, ryhmällä.
Toisaalta matkapäiviä ja kuvauspäiviä kertyy
aika paljon. Tuotannolle haetaan joko SES:n tai AVEK:n tuotantotukea.
Yleisradion osuus tuotannon rahoituksesta voisi noudattaa YLE:n
ja SES:n välisen sopimuksen puitteita. Osa ennakko-ostokorvauksesta
voisi tulla materiaaleina ja palveluina, esimerkiksi raakamateriaali,
1" editointi, äänen jälkikäsittely ja mahdollinen
arkistomateriaali vanhoista elokuvista.
Sarjaa varten
on tehty jonkin verran ennakkotutkimusta ja oheiseen taustapaperiin
on koottu tietoja sarjassa esiintyvistä majakoista. Tarkempi
käsikirjoitus ja kustannusarvio valmistuvat alkukesästä
1991 ja mikäli tuotannolliset edellytykset toteutuvat, on tarkoitus
kuvata ensimmäiset jaksot jo samana kesänä. Talvella
91/92 kuvataan ohjelmien talvijaksot ja lopullisesti sarja valmistuu
vuoden 1992 loppuun mennessä.
Olen työmatkalla
huhti- ja toukokuun, mutta mielelläni palaisin asiaan heti
kesäkuun alussa, jolloin voisimme jatkaa neuvotteluja, mikäli
kyseinen projekti kiinnostaa Yleisradiota.
Parhain terveisin
Jouko Aaltonen
ILLUME OY
liitteinä
taustapaperi majakoista
tietoja tekijöistä
1|2|5|6|15|16
|