elokuvantaju
  Etusivu   |    Oppimateriaali   |   Sanahaku   |   Tietoa opiskelusta  
» Oppimateriaali » Käsikirjoitus » Rakenne
 
Rakenne Bite-Body-Tail -mallina

 "Hauki on elokuva" -malli eli "pure kiinni - pidä - häivy".
  « Kuvaesimerkki

Rakenne

Elokuvissa tarvitaan alku, keskikohta ja loppu. Tämän perusrakenteen voi hahmottaa monen käsitteellisen työkalun avulla. Hyvin yleinen tapa on jakaa elokuva kolmeen näytökseen. Tämä jaottelu periytyy teatterista ja pohjalla on havaittavissa kolmi- tai viisinäytöksisen näytelmän rakenne (vrt. Freytagin kaava).

Rakenne on ilmaisun apuväline, ei itseisarvo. Tekijälle rakenteen hallinta on osa ammattitaitoa. Katsoja aistii toimivan rakenteen mielihyvänä. Robert McKee huomauttaa aiheellisesti, että tarinassa on kyse periaatteista, ei säännöistä. "Hyvä elokuva" on tehty elokuvataiteen periaatteita (ei sääntöjä!) kunnioittaen, muoto ja sisältö ovat kokonaisuus. Kokemattomat noudattavat kuviteltuja tai opetettuja sääntöjä. Kapinalliset ja tietämättömät rikkovat näitä samoja sääntöjä. Taiteilijat hallitsevat muodon. Heillä on "elokuvan taju".

Rakenteen voi jäsentää myös seuraavilla tavoilla:

Saksalaisen tutkijan Gustav Freytagin draaman rakenteen erittely on jo vuodelta 1863, mutta toimii myös elokuvan suhteen:

  • Ekspositio eli esittelyjakso
  • Konflikti eli ristiriidan ilmaantuminen
  • komplikaatio eli kehittely
  • kriisi tai kliimaksi
  • loppuratkaisu

Ruotsalaisen elokuvadramaturgin Ola Olssonin mukaan fiktioelokuvan draamarakenteessa on kuusi osaa:

  • alkusysäys
  • esittely
  • syventäminen
  • ristiriitojen kärjistyminen (kiihdytys)
  • ratkaisu
  • häivytys

Olssonin ja Freytagin jaottelut on tarkoitettu elokuvien (draaman) analysoimista varten. Yhtä hyvin elokuvat voi purkaa kolmeen tai yhdeksään näytökseen. Olennaisinta on huomata, että rakenteen (muodon) ymmärtäminen auttaa kertomaan tarinan draamallisesti miellyttävällä tavalla.

 

Jouko Aaltonen: Käsikirjoittajan työkalupakki

Aleksi Bardy: Elokuvakouluelokuvaa mainstream-yleisölle eli Levottomat-elokuvan käsikirjoituksen taiteelliset päämäärät. MA-Lopputyö. ETO/TaiK.

David Siegel's Nine-Act Structure review by Gerri Baker [fmwriters.com/Visionback/Issue%2015/websitereview.htm]

Five Act Structure [Five-Act Structure: How to Write Five-Act Structures - 2023 - MasterClass]

Story Structure. 7 Narrative Structures [Story Structure: 7 Narrative Structures All Writers Should Know (reedsy.com)]

Phillip Noyce: Dead Calm [us.imdb.com/Title?0097162]

 

 
     Ohjeet     Tekijät     Palaute     FLE     Yhteistyötahot  
 
Kuvake alkuperäisen mediaseurantakuvan tilalla