Heinähattu ja Vilttitossu
Syksy 2000. Heinähatun
ja Vilttitossun käsikirjoitus on viimeistelyvaiheessa. Elokuvan
ehdottomissa pääosissa tulisi olemaan 6- ja 8-vuotiaat
tytöt. Rahoittajat empivät vielä. Onko mahdollista
saada sen ikäisiä lapsia näyttelemään edes
kelvollisesti elokuvassa?
YRITÄN
OLLA hermoilematta rahoituksen takkuilusta ja keskittyä olemaan
levollinen äiti 4-vuotiaalle tyttärelleni. Olemme Ilonan
Suzuki viulutunnilla. Opettaja pyytää Ilonaa astumaan
ison valkoisen paperin päälle. Hän asettelee Ilonan
jalat sopivaan asentoon ja piirtää tässä asennossa
Ilonan jalanjälkien ääriviivat paperille ja sanoo:
"Se joka astuu näiden jalanjälkien ulkopuolelle,
astuu koirankakkaan". Ilona on lumoutunut. Hän pysyy jalanjäljissä
kuin liimattu ja kiljuu riemuissaan: "En astunut koirankakkaan!
" Opettaja selittää hymyillen minulle, mistä
on kysymys: ''Ilonan jalat ovat nyt oikeassa viuluasennossa".
Opettaja ei
edes yritä vedota pienen oppilaansa järkeen ja selittää
tälle, että kun seisoo piirretyissä jalanjäljissä,
seisoo oikeassa viuluasennossa, joka ehkäisee selkäkipuja.
Sen sijaan opettaja yrittää löytää kielen,
jota hänen pienet oppilaansa ymmärtävät, ja
lapsilla se kieli mitä he parhaiten ymmärtävät,
on useimmiten leikki. Suzuki metodissa lapset oppivat soittamaan
musiikkia leikin avulla ilman suorituspaineita ja alan pohtia, voisiko
samaa metodia käyttää sovellettuna lasten ohjaamiseen
elokuvassa.
Palataan ajassa
taaksepäin. 3-vuotias Ilona rakastaa muumivideoita. Hän
on elänyt varsinaisen muumilapsuuden ja olen siitä hänelle
hieman kateellinen. Kuinka rakentavasti lapseni alitajuntaan varastoitunut
muumien myönteinen elämänfilosofia tuleekaan vaikuttamaan
hänen koko elämäänsä.
Sen sijaan elokuvatarjonnasta
ei löydy mitään sopivaa elokuvaa omalle kolmivuotiaalleni.
Se harmittaa, koska olisi hauska nähdä Ilonan reaktio
elokuvan ihmeeseen; suuriin, värikkäisiin, talon kokoisiin
kuviin.
Lastenelokuvat
ovat muuttuneet vuosi vuodelta väkivaltaisemmiksi. Pokemonissa
ja Digimoneissa ei ole edes kunnon juonta, vaan
niissä erilaisin taisteluavuin varustetut oliot taistelevat
keskenään. Myös taito kertoa hyviä, klassisia
tarinoita, kuten Walt Disneyn Kaunotar
ja kulkuri tuntuu kadonneen. Uudet lastenelokuvat noudattavat
yhä enemmän yksinkertaisille miehille suunnattujen toimintaelokuvien
idioottivarmaa kaavaa.
Ärsyttää.
Minkä takia suloinen ja älykäs tyttöni, joka
juuri on alkanut hahmottaa ja havainnoida elämän moninaisuutta
aivopestään uskomaan mustavalkoiseen maailmaan, jossa
on selkeä hyvä ja paha ja jossa asiat selvitetään
vain ja ainoastaan fyysisen voiman avulla.
Saan
luettavakseni Sinikka ja Tiina Nopolan
uusimman Heinähattu ja Vilttitossu -kirjan
synopsiksen. Minua miellyttää siinä heidän omaksumansa
pohjoismaisen lastenkirjallisuuden kertomaperinne, jossa tarina
ei yksinkertaistu amerikkalaiseen tyyliin hyvän ja pahan kaksintaisteluksi,
vaan enemmänkin yrittää hahmottaa sitä miten
meissä jokaisessa asuu hyvä ja paha ja kuinka me kaikesta
huolimatta voimme tulla toimeen keskenämme. Lisäksi synopsis
on äärimmäisen hauska. Mutta itse Heinähattu
ja Vilttitossu, kaksi anarkistista pikkutyttöä
yhdessä uhmaamassa koko maailmaa on se asia, joka saa minut
näkemään näkyjä valmiista Heinähattu
ja Vilttitossu -elokuvasta.
Omalta lapseltani
on puuttunut Peppi- ja Vaahteramäen
Eemeli -lapsuus. Muistan millaisia tapauksia nämä
elokuvat olivat omassa lapsuudessani. Niitä kerääntyi
katsomaan television ääreen koko perhe, vauvasta vääriin.
Minussa herää halu tarjota suomalaisille lapsille ja heidän
perheilleen vastaava kokemus. Ohjata heille kotimainen elokuva,
jonka pääosissa seikkailisivat oikeat, pienet lapset.
Toukokuussa
2001 ovat vihdoin neljä kuukautta kestäneet koekuvaukset
ohi. Heinähatun ja Vilttitossun rooleihin valitaan viidensadan
tytön joukosta 6 vuotias Katriina
Tavi
Helsingin Oulunkylästä ja 6-vuotias Tilda Kiianlehto
Myllypurosta.
Harjoittelemme
näyttelemistä. Tytöt katsovat toisiansa. Katriina
sanoo: "Joo." Tilda vastaa päättäväisesti:
"Ei!" Katriina hieman hätkähtää ja
kärttää uudestaan: "Joo?" Harjoituksessa
tyttöjen tehtävä on hokea omien impulssiensa mukaan
toisillensa "joota ja eitä'', ja metodihan on sama, jolla
Judith Weston sai kursseillaan omasta ilmaisustaan epävarmat
suomalaiset elokuvaohjaajat näyttelemään jopa hämmästyttävän
hyvin.
Ehkä oleellisin
lapsille opetettava asia ennen kuvauksia on läsnäolo kohtauksissa,
se ettei näytteleminen ole pelkkää replikointia vaan
enemmänkin vastanäyttelijän kuuntelua, toiseen reagointia.
8-vuotiaan Katriinan
lahjakkuus on se, millä intensiteetillä hän on läsnä
kohtauksissa, mutta pienelle Tildalle vastanäyttelijöihin
keskittyminen monen hengen pitkissä kohtauksissa on ajoittain
vaikeaa. Autamme Tildaa leikkimällä kaikkien näyttelijöiden
kanssa leikkiä, jossa sille, joka ei katso sitä henkilöä,
joka puhuu, tulee "tiplu".
On
ensimmäinen kuvauspäivä. Käyn pitkää
puhelinkeskustelua catering-kokkimme kanssa. "Tänään
spagettia ja jauhelihakastiketta ... ei kai kastikkeessa ole mitään
epämääräisiä vihannesklönttejä?
... ei sipulia! ... huomenna kanaa ja riisiä ... ei mitään
hienouksia ... selkeää, yksinkertaista perusruokaa."
Herätän hieman kummastusta. Aivan kuin minua kiinnostaisi
enemmän catering kuin ohjaaminen.
Mutta juuri
ohjaamisesta on tässä ruokalistan tarkkaan suunnittelussa
kysymys. Jokainen pienen lapsen äiti ja isä tietää,
että jos lapsella on nälkä, jano tai pissahätä,
niin mikään ei suju hyvin, mikään ei käy.
6-vuotias lapsi ei edes välttämättä tajua, että
huono olo saattaa johtua janosta. Sen ikäisen lapsen nestetasapainosta
pitää jonkun aikuisen koko ajan huolehtia.
Todellisena
uhkana ohjaustyölleni pidin kuitenkin lasten nirsoutta. Jos
lapselle ei ruoka maita, niin hän syö nälkäänsä
karkkeja ja pullia ja lopputuloksena on lapsi, joka välillä
käy ylikierroksilla pitkin seiniä ja välillä
kitisee ja valittaa jokaisesta pikkuasiasta. Toisin sanoen lopputuloksena
on lapsi, jota on mahdoton ohjata. Niinpä taistelua lasten
nälkää vastaan käytiin piilottamalla karkit
ja pullat ja tarjoamalla heille lihapullia ja muita suomalaislasten
perinteisiä herkkuruokia.
Minun ja kuvaaja
Tuomo Virtasen suurimpia huolenaiheita ennen kuvauksia
oli, miten vilkkaat ja eloisat lapset saadaan pysymään
edes sen verran paikallaan otoissa, että kuva pysyy skarppina.
Joudummeko kuvaamaan koko elokuvan laajakulmalla? Emmekö saa
yhtään kaunista pitkällä polttovälillä
otettua kuvaa lapsista? Voimmeko ajaa kameralla lainkaan?
Ilonan Suzuki-opettajan
"koirankakka metodista" on meille yllättävän
konkreettista hyötyä kuvauksissa. Valtava kraana kohoaa
uljaana metsän siimeksestä. Tilda ja Katriina kärttävät,
että he haluavat päästä ajamaan kamerajunalla".
Lahjon heitä. Vasta kun kohtaus on kuvattu, he pääsevät
"kamerajunan" kyytiin.
Kuvaamme kohtausta.
Kamera ajaa ja lapset liikkuvat ja pysähtyvät täsmällisesti
maahan asetettujen värikkäiden merkkien mukaan, koska
he eivät halua astua "koirankakkaan". Lopuksi he
saavat vielä palkinnon. He pääsevät riemukkaalle
"ihan kuin Linnanmäellä -ajelulle kamerajunaan".
Kesä on
miltei päättynyt. Harjoittelemme lasten kanssa studiossa
viikon kuluttua alkavaa syyskuun kuvausjaksoa varten. Silloin tapahtuu
se, mitä olen koko ajan pelännyt. Tilda ilmoittaa, ettei
hän enää halua olla Vilttitossu, vaan Heinähattu.
Yritämme
apulaisohjaaja Marja Pietikäisen kanssa saada
Tildan ymmärtämään, ettei hän voi kesken
kuvausten vaihtaa roolia. Tilda ei ymmärrä meitä.
Hänen mielestään on epäreilua, ettei hän
voi olla välillä Heinähattu.
Tilanne on kieltämättä
huvittava, mutta kun katson Tildaa, huomaan, että hän
on tunkenut puolet puseron hihastaan suuhunsa kuin siitä turvaa
hakien. Lapsi on ilmeisen tosissaan ja ahdistunut. Hän ei halua
enää olla Vilttitossu, koska Vilttitossu on niin tuhma.
Lopetamme harjoitukset
ja lähdemme syömään. Selitän Tildalle,
ettei Vilttitossu oikeasti ole tuhma, Vilttitossu on vaan niin pieni,
ettei se ymmärrä tekevänsä mitään
tuhmaa. Vilttitossu on enemmänkin höpsö kuin tuhma.
Tildaa alkaa jo vähän naurattaa ja kohta jatkamme harjoituksia
melkein kuin mitään ei olisi tapahtunut.
Mutta yhtä
asiaa Tilda ei suostu edelleenkään näyttelemään.
Sitä, että Vilttitossu teeskentelee olevansa sairas. Yritän
olla hermostumatta siitä ja ajattelen toiveikkaana, että
kuvauksiin mennessä Tildan mieli muuttuu. Lapset kun muuttavat
mieltään vähän väliä, mutta kuvauksissa
Tildan mieli ei ole muuttunut piirun vertaa.
Kohtaukset,
joissa Vilttitossu teeskentelee sairasta ovat elokuvan hauskimpia,
joten Tildan haluttomuus näytellä niissä on stressannut
minua paljonkin. Unettomina yön hetkinä olen miettinyt
muutamia psykologisia taktiikoita, joilla Tildan saisi esittämään
sairasta teeskentelevää Vilttitossua.
Otan niistä
yhden käyttööni. Vetäydyn Tildan kanssa sivummalle
ja sanon, että oikeasti Vilttitossu onkin sairas. Muut vaan
ovat niin tyhmiä, etteivät he tajua sitä. Siksi Vilttitossun
pitää valittaa nyt tosi lujaa, että kaikki tajuaisivat
kuinka sairas Vilttitossu on.
Kohta kuvaamme
kohtausta ja Tilda valittaa sydämensä pohjasta, kuinka
paljon häntä "sattuu ihan joka paikkaan". Tiedän
huijaavani lasta, mutta en pode siitä huonoa omatuntoa Uskon,
että seitsenvuotias lapsi ja huomattavasti järkevämpi
Tilda arvostaa elokuvan ensi illassa suuresti huijaustani katsoessaan
itseään valkokankaalla.
Olen alkanut
pohtia, onko Tilda tajunnut edes näytelleensä kesän
aikana oikeassa elokuvassa. Omasta mielestään hän
on varmaan vaan luullut leikkivänsä Vilttitossua. Vanhemmillekin
hän on joka kuvauspäivän aikana sanonut menevänsä
harjoituksiin.
Kamera surraa
viimeistä kuvaa. Heinähattu leikkii huoneensa lattialla
ja kuulee kuinka hänen vanhempansa riitelevät seinän
takana. Katson monitorista, kuinka ahdistus ja huoli häivähtävät
Katriina Tavin silmissä. Muistan, kuinka käsikirjoitusta
kirjoittaessani turhaan pelkäsin, voiko lapsille kirjoittaa
surullisia kohtauksia, koska suru tunteena on lapselle niin vaikea
asia näytellä.
Viimeinen kuva
on ohi. Katriina hyppää pystyyn ja päästää
villin intiaanihuudon. Katriinan luokse ryntäävä
Tilda yhtyy huutoon. Hetki on samalla kertaa riemukas ja haikea.
Lasten vanhemmat ovat paljastaneet minulle, ettei kotona kuvausten
loppumisesta ole saanut puhua lainkaan, koska siitä tulee heille
niin paha mieli.
Olen hieman
yllättynyt, että juuri kuvausten loppuminen aiheuttaa
lapsille pienen kriisin, mutta toisaalta, onhan sen tilanteen jälkeen
itselläkin aina hyvin sekava olo.
Viimeisiä
kuohuviinimaljoja kohotellaan ja lapset saavat pieniä lahjoja
kuvausryhmämme jäseniltä. He ovat olleet tosi pidettyjä.
Heitä on kohdeltu kuin kuninkaallisia, kannettu joka päivä
kultatuolissa maskeerauksesta studioon. Heidän kanssaan on
leikitty, askarreltu, heitä on pidetty sylissä. Tilda
sanookin, että kuvauksissa on ollut tosi kivaa kun on ollut
kolmekymmentä isää ja äitiä.
En halua lähteä
jatkamaan juhlimista ravintolaan kuvausryhmän kanssa. Pelkään,
että sanon väsyneenä ja humalapäissäni
jollekin jotain sellaista, mitä tulen katumaan jälkeenpäin.
Ehkä vaikeinta
ja raskainta lasten kanssa työskentelyssä oli itselleni
ja varmasti monelle muulle ryhmän jäsenelle jatkuva hymyileminen
ja hyväntuulisena oleminen.
On luonnollista,
että kuvauksissa syntyy silloin tällöin erimielisyyksiä,
jolloin pieni riita vain puhdistaa työilmapiiriä. Meidän
kuvauksissamme näitä erimielisyyksiä oli vain mahdoton
purkaa, koska koko ajan joutui pelkäämään, että
lapset kuulisivat riidan ja ahdistuisivat. Vähitellen näistä
selvittämättömistä erimielisyyksistä kasvaa
suurempi meitä jäytävä kauna. Ja jälkiviisaana
voin vain todeta, että tällaisessa lasten ehdoilla tapahtuvassa
tuotannossa olisi pitänyt joskus pitää aikuisten
kesken palavereja, joissa pinnaa kiristävät asiat olisi
voinut sanoa suoraan, pelkäämättä että
lapset kuulevat.
Haluan mennä
kotiin Ilonan luo. Se, että isä ja äiti kuvaavat
lastenelokuvaa, ei ollutkaan sellainen riemu tyttärellemme
kuin olimme etukäteen kuvitelleet. Ilona ei voinut ymmärtää,
miksi isän ja äidin ja koko kuvausryhmän mielen valtaa
yhtäkkiä kaksi lähes hänen ikäistään
pikkutyttöä. Vaikka Ilona olikin Katriinan ja Tildan erittäin
hyvä ystävä, niin kotona ei kuitenkaan saanut puhua
"niistä inhottavista tytöistä ja siitä
inhottavasta elokuvasta".
Helmikuussa
2002 Heinähatun ja Vilttitossun leikkaus on vihdoin valmis.
Valmiissa elokuvassa pidän eniten muutamasta herkästä
lasten keskisestä dialogista. Tuntuu kuin lapset eivät
näyttelisi niissä lainkaan, kuin olisi saanut vangituksi
filmille heistä enemmänkin dokumenttia kuin fiktiota.
On yö.
Ilona nukkuu, joten pystymme tuottajamieheni kanssa keskustelemaan
Heinähatusta ja Vilttitossusta. Pohdimme, kenen elokuva se
oikeastaan on. Minulle se on kuitenkin vain yksi elokuva monien
joukossa, samoin Markolle.
Kirjailijoiden
elämää ei elokuva muuta paljoakaan. Sen menestys
merkitsee heille lisääntyvää kirjojen myyntiä,
samoin jopa menestymättömyys. Heidän kirjojensa arvoa
ei ainakaan laske elokuvan mahdollisesti saama huono palaute.
Sen
sijaan Katriinan ja Tildan elämään Heinähattu
ja Vilttitossu elokuva tulee vaikuttamaan aina ja lopullisesti.
Jo tuleva syksy ensi iltoineen tulee mullistamaan heidän elämänsä,
mutta vasta kahden , kolmenkymmenen vuoden päästä
saattavat he kokea yhden unohtumattomimmista hetkistä elämässään.
He voivat katsoa yhdessä oman lapsen kanssa televisiosta kuinka
äiti pienenä näytteli elokuvassa.
Julkaistu: Lehtiset 2/2002 [lehtiset.net]
Marko
Rauhala ja Katariina Ilmaranta-Pajunen: Ideat
lavasteiksi - Heinähattu ja Vilttitossu
Marko
Rauhala - Heikki Ahonius: Heinähattu
ja Vilttitossu, tuotantokaavio
Heinähattu
ja Vilttitossu
[Heinähattu ja Vilttitossu (2002) - IMDb]
[Heinähattu ja Vilttitossu | Kansallinen audiovisuaalinen instituutti | Elonet (finna.fi)]
|