Emmauksen
tiellä
Tuotantoryhmän
t-paidan etumuksen alareunasta nousevat kengänjäljet kohti
rinnan päällä komeilevaa elokuvan nimeä Emmauksen
tiellä. Jäljet leikkaavat nimen sanojen välistä
ja jatkavat matkaansa paljasjaloin varvasjälkinä ylös
kaulukseen. Elokuva Emmauksen tiellä on kertomus kaupungistuneen
aikamiespojan visiitistä kotitalollaan maaseudulla. Kotiraittinsa
läpikuljettuaan ja entiset ystävänsä kohdattuaan
hän jatkaa elonkulkuaan jälleen juurensa löytäneenä
maalaispoikana.
Emmauksen tiellä
on ensimmäisiä suomalaisia kokoillan elokuvia, joka on
kuvattu DVCam-videotekniikalla ja filmikopio tehty digitaalisen
siirron kautta. Uusi tuotantotapa toi mukanaan yllättävän
paljon muutoksia työn suorittamiseen ja haasteita ammatillisiin
osaamisvaatimuksiin.

"Kalusto
vähenee, porukka lisääntyy" (tuottaja Kari Sara)
Suomen
elokuvasäätiön tuotantoneuvoja Olli Soinio oli juuri
aloittanut työnsä, kun Emmauksen tielle lähdettiin
hankkimaan rahoitusta. Normaalisti tuottaja lähettää
rahoittajalle nipun papereita, joissa elokuvan aihe ja tekotapa
selvitetään. Tällä kertaa tuottaja Kari Sara
lähestyi rahoittajaa ensi puhelinsoitolla:
"Tämä idea on hiukan hankala selvittää
paperilla, joten sopiiko jos me tulemme ohjaajan kanssa esittelemään
sen sinulle."
Tarina
paperilla ja teknisen toteutuksen tiedot tuottajan päässä
he menivät elokuvasäätiöön. Tuotantoneuvoja
Soinio innostui aiheesta heti. Kuitenkin sen verran varovainen rahoittaja
oli, että lupasi neuvotella elokuvateatterikopion rahoituksesta
vasta, kun elokuvan raakaversio olisi näytetty säätiön
ja levittäjän edustajille.
Elokuvan
budjetoinnissa tuottaja ei voinut nojata pelkästään
aikaisempaan ammattikokemukseensa, koska toteutusväline muuttui
filmistä videoksi. Hän tiesi, minkä laatutasoista
kalustoa tarvitaan ja osasi suuntaa-antavasti arvioida, mitä
tällä tekniikalla toteutettu elokuva maksaisi. Videotekniikalla
työskennellessä kalusto ja kuvausmateriaali ovat huomattavasti
edullisempaa kuin 35 mm -filmitekniikalla, mutta esityskopion työstäminen
videomateriaalista kestää kauemmin ja maksaa enemmän.
Ennakkosuunnittelussa
tärkeäksi ja uudeksi työvaiheeksi nousi uuden tekniikan
testaus. Täytyi saada varmuus, mitä mahdollisuuksia, rajoituksia
ja vaatimuksia uusi tekniikka toisi tullessaan. Tuottaja joutui
myös ratkaisemaan, mikä uudesta kalustosta oli mielekästä
ostaa omaksi ja mikä vuokrata.
"Sonyn rantalelukamera ei ole järin kallis, mutta laitetekniikan
kehittyessä se tulee olemaan väliinputoaja, joten sen
me vuokrasimme. Perinteisen kaksiraita-Datin tilalle hankimme neliraitaimikseri
Devan, jotta kuvauksissa äänitys olisi mahdollista. Useammalla
ääniraidalla saadaan parempi lopputulos tiukassa aikataulussa."
Deva ostettiin, koska sillä on käyttöä tulevissakin
tuotannoissa ja kun se ei ole yhtiön omassa käytössä,
sitä voi vuokrata.
Tuottaja
Kari Sara on työskennellyt saman ryhmän kanssa useissa
tuotannoissa, joten hänellä oli jo olemassa tarvittava
luottamus tekijöihin. "Itselleni tuntemattoman, vähäistä
kokemusta omaavan ohjaajan tai kuvaajan kanssa en olisi tähän
ryhtynyt. Uutta kokeillessa täytyy olla varmuus, että
syntyy myös valmista."
Äkkiseltään
voisi kuvitella, että kevyellä tekniikalla, nopeasti toteutettu
kuvaus ei vaadi henkilökuntaa juuri kuvausryhmää
ja näyttelijöitä enempää. "Väärin.
Kalusto on vähentynyt, mutta henkilökuntaa tarvitaan enemmän"
totesi Sara. Teknistä toteutusta tukeva tuotannollinen työ
lisääntyi. Rytmin muutos tuotantotavassa aiheutti muutoksen
myös henkilökunnan määrässä.
Tuottajan
vastuulla on myös elokuvan markkinoinnin suunnittelu. Emmauksen
tien kohdalla Sara päätti, ettei pr-tiedotusta kuvauksista
tiedotusvälineille anneta.
"Näin lyhyessä kuvausajassa ei kaikkia halukkaita
toimittajia kuvauspaikalle olisi voitu päästää,
joten ei sitten ketään."
Tiiviissä aikataulussa toimittajien vierailut olisivat voinet
häiritä myös työntekoa. Tiedotusvälineet
ottivat päätöksen ymmärtäväisesti
vastaan.
Työnantajana
tuottaja odotti ryhmältä tarvittavaa valmistautumista
ja perehtymistä uuteen tekniikkaan. Työntekijät odottivat
tuottajan, työnantajan, antavan heille mahdollisuuden uusien
työvälineiden haltuunottoon ja ymmärtävän
satsauksen olevan edellytys hyvälle lopputulokselle. Yhteisymmärryksen
vallitessa tarvittavat testit ja perehtyminen tekniikkaan toteutettiin
ennakkosuunnittelun puitteissa. Kun tehdään pioneerityötä,
ei saa säästää väärässä
paikassa.

"Kuvaukset
kolmessa tunnissa, kahden päivän karonkka päälle"
(työryhmä)
Perinteisellä
filmitekniikalla kuvattavan elokuvan valmistelut
alkavat kuukausia ennen varsinaisia kuvauksia. Kuvausjakson kriittisiin
kohtiin laaditaan ja valmistellaan varasuunnitelmat. Suunnitelmat
ja aikataulut tiedotetaan kaikille hyvissä ajoin, jotta he
voivat huomioida ne omissa valmisteluissaan. Ohjaaja keskustelee
näyttelijöiden kanssa rooleista ja tavallisesti pidetään
muutamia ns. lukuharjoituksia. Kuvauspaikalle lavasteisiin päästään
näyttelijöiden kanssa harjoittelemaan yleensä vasta
juuri ennen kuvan ottoa.
Elokuvan
Emmauksen tiellä uuden tekniikan mahdollistama ilmaisu
muutti myös tuotantohenkilökunnan ja taiteellisesti vastuullisten
tekijöiden työnkaarta. Lyhyen valmistelujakson jälkeen
työ jatkui kahdeksan päivää kestävällä
kuvausten harjoittelulla. Sen aikana
taiteellisten osa-alueiden ilmaisua hiottiin. Vasta harjoituksissa
nähtiin myös, minkälaisia tuotannollisia järjestelyjä
kuvaukset vaatisivat. Taiteellinen ja tuotannollinen suunnittelu
ja toteutus etenivät harjoitusten kanssa samaa tahtia. Kaikki
oli valmista vasta jakson kliimaksissa, kuvauspäivänä.
Rytmitykseltään työtahti muistutti teatterin tekemistä.
Ensimmäisinä
harjoituspäivinä näyttelijöiden tilalla olivat
Lahden muotoiluinstituutin av-opiskelijat. He kävelivät
kameralle esiintyjien liikkeet. Harjoituspäivien edetessä
varsinaiset näyttelijät ottivat paikkansa ja toivat mukanaan
tulkinnan. Koko elokuvan, kaikki sen kohtaukset näyteltiin/kuljettiin
läpi jokaisena harjoituspäivänä. Emmauksen tiellä
treenikuvattiin kahdeksan kertaa.
Varsinainen
elokuvaus oli tarkoitus toteuttaa kolmessa tunnissa. Jotta järjestelyt
olisivat sujuneet joustavasti ja juuri ajallaan, oli tuotannossa
mukana ennen näkemätön määrä apulaisohjaajia.
Apulaisohjaajien joukkoa johti
kaksi pääapulaisohjaajaa. Toinen heistä, Satu Sadinkangas
organisoi niiden apulaisohjaajien toimintaa, jotka valmistelivat
kohtauksia kuvausryhmän edellä, juuri ennen kuvausta.
Hän oli jakanut käsikirjoituksen kohtaukset eri vastuuhenkilöille
ja aikatauluttanut heidän toimintansa kuvauspäivänä.
Toinen apulaisohjaaja, Jukki Tuura valvoi ja organisoi tilannetta
kuvauspaikalla. Hän liikkui kuvauksissa kuvausryhmän mukana.
Kuvauspäivän tunnit oli suunniteltu minuutilleen. Jokaisen
apulaisohjaajan tehtävänä oli organisoida tilanne
omalla vastuu minuutillaan siten, että kaikilla, ohjaajalla,
kuvausryhmällä, näyttelijöillä ja muulla
työryhmällä, oli kaikki tarvittava käden ulottuvilla
ja ettei tekemiseen kulunut yhtään enempää aikaa
kuin kohtauksen esittäminen kesti. Kun kuvaus oli aloitettu,
kameraa ei voinut pysäyttää sen vuoksi, että
tarvittava ongenvapa noudettaisiin rekvisitöörin pakettiautosta.
Ongen oli oltava oikealla puolella lammen rantaa, juuri oikealla
paikallaan näkymättömissä siihen asti kunnes
näyttelijä sitä tarvitsi.
Kuvauksiin
varattiin kolme tuntia. Valmiin elokuvan pituus on 80 minuuttia.
Erotusminuutit kuluivat siirtymisiin kuvauspaikalta toiselle. Vaikka
matkat olivat lyhyitä, minuutteja kului ja bensaa paloi, koska
ison työryhmän kuljetuksiin tarvittiin useita autoja.

"180
minuuttia takaperinkävelijän sambaa" (kuvaaja Kari
Sohlberg)
Perinteisellä
tuotantotavalla filmille kuvattu näytelmäelokuva pohjautuu
tarkkaan ennakkosuunnitteluun. Jo tuotannon suunnitteluvaiheessa
kuvaaja on piirtänyt storyboardin,
kuvakäsikirjoituksen. Hän tutkii tarkkaan kuvauspaikat,
jotta niissä toimisi valittu kuvaus- ja valaisukalusto. Elokuva
kuvataan yksittäisinä kuvina, joista syntyy kohtaus ja
kohtauksista muodostuu elokuva. Kuvaaja sommittelee, valaisee ja
harjoittelee mahdolliset kameraliikkeet kuva kerrallaan. Karkeasti
voidaan sanoa, että kuvaustilanteessa yhden kuvan valmistelu
ja otto kestää noin puoli tuntia. Kohtaus katetaan yleensä
useilla kuvilla. Kohtauksia ja kuvia ei tarvitse kuvata kronologisessa
järjestyksessä, koska tarina kootaan lopulliseen muotoonsa
vasta leikkausvaiheessa. Yhden työpäivän aikana valmista
elokuvaa syntyy vain muutama minuutti. Suomessa pitkän elokuvan
kuvauspäiviä on keskimäärin 35-40. Filmille
kuvatessa kuvaaja voi vaikuttaa esityskopion laatuun jo kuvausvaiheessa
eri keinoin.
Emmauksen
tiellä kuvattiin kronologisessa järjestyksessä
muutamassa tunnissa. Jokainen kohtaus kuvattiin yhdellä kuvalla.
Elokuvan tapahtumat etenivät pitkin hiekkatietä ja kuvaaja
käveli esiintyjien edellä takaperin.
"Kaksi viikkoa takaperin kävelyä on kuin unissakävelijän
sambaa" sanoi kuvaaja Kari Sohlberg. "Perinteisellä
filmitekniikalla yö ja päivä tehdään valoilla
ja kuvakoot ovat sen kokoisia kuin kerronta vaatii. DVCam-tekniikalla
ja tällä kerrontatavalla olimme olosuhteiden armoilla."
Nyt
kuvaaja ja työryhmä alistuivat vallitseviin olosuhteisiin.
Kuvia ei valaistu, kameran tekninen suorituskyky rajoitti esimerkiksi
kuvakokojen valintaa. Paikoin kamera itse päätti missä
piti skarp-alueensa. Emmauksen tiellä kuvaajan valinnaksi
jäi, että hän otti huomioon välineen rajoitukset.
"Testit näyttivät, ettei videolle kuvatut laajat
kuvat toimi filmikopiossa, joten emme voineet niitä käyttää.
Esityskopion lopullinen ulkonäkö määräytyy
digitaalisessa filmisiirrossa, mutta siellä ei enää
ihmepelastuksiin ollut mahdollisuutta."
Emmauksen
tiellä kuvaus vaikutti hyvin kurinalaiselta ja suunnitellulta.
Näyttelijöiden ja kameran liikkeet olivat hyvin harjoiteltuja.
Tekniikkaa ja tulosta oli tutkittu, huonot vaihtoehdot karsittu
tai suunnitelmaa muutettu, mikäli tekniikka ei taipunut tekijöiden
tahtoon. Elokuvasta tuli olosuhteisiin mukautettu, tarkan harkinnan
lopputulos.

"Korkealaatuista
kamaa kolmessa tunnissa" (ohjaaja Markku Pölönen)
Kaikki
vaikuttaa kaikkeen. Käsikirjoituksen henki vaati ilmaisukeinokseen
tämän kamera- ja kuvaustekniikan. Videotekniikka rajoitti
laajojen kuvien käyttöä ja joskus kamera etsi jääräpäisesti
omat tarkennuskohtansa. Nämä tekniset rajoitteet työryhmä
käänsi voitokseen. Näyttelijät esiintyivät
usein lähi- tai jopa erikoislähikuvissa. Nämä
kuvakoot toivat näyttelijäilmaisun esiin omalla tavallaan.
Koivunlehti skarppina etualassa, näyttelijä utuisen pehmeänä
takana muutettiin tunnelman luonniksi. Kun koko kohtaus katettiin
yhdellä kuvalla saattoi ohjaajankin yllätykseksi joku
ennalta arvaamaton roolihahmo nousta huomion keskipisteeksi. Kehä
oli kiertynyt umpeen: tekniikka ja tekotapa vaikuttivat käsikirjoituksen
muokkautumiseen.
Uusi
tekniikka ja taltiointitapa vaati Emmauksen tien ohjaaja
Markku Pölöseltä joustoa ja kykyä tehdä
jatkuvasti uusia, luovia ratkaisuja. Tämän työtavan
myötä hän ei voinut nojata tiukkaan ennakkosuunnitteluun.
"Kun varsinaiset näyttelijät tulivat mukaan harjoituksiin
ja toivat mukanaan tulkinnan roolihenkilöistä ja esittämisen
rytmin, tuotti sekin vielä uusia muutoksia. Tässä
oli hylättävä visiot. Nyt tehtiin näyttelijävetoista
elokuvaa" tiivisti Pölönen muutoksien vaikutuksen
omaan työhönsä.
Kohtaus
yhdellä kuvalla -ilmaisu vaati ohjaajalta kykyä päättää
nopeasti otoksen sisäinen leikkaus: kuka näyttelijä
liikkuu missäkin kohtaa kuva-alaa. Kuvaajalta tekotapa vaati
hyvää sommittelukykyä. Jotta ohjaaja ja kuvaaja puhuisivat
samoista asioista, täytyi heidän nähdä koko
ajan liikkuvasta kuvasta sama näky. Sen vuoksi ohjaajalla oli
langaton 3D-videonäyttö, silmälappuvideot, ja jotta
hän kuulisi repliikit, hänellä oli kuulokkeet korvillaan.
Kuvausryhmän keskeisin henkilö saattoi nyt istua yksin,
outona ufona 40 metrin päässä kuvaustilanteesta.
Hän oli kuitenkin entistä vahvemmin läsnä, tekninen
tilpehööri oli vähentänyt kuvittelun tarvetta.
Elokuva
kuvattiin kokonaisuudessaan jokaisena harjoituspäivänä.
Ohjaaja saattoi tarkistaa omia ratkaisujaan nauhoilta työpäivien
jälkeen.
"Tämä oli kuin olisi saanut raakaleikkauksen jälkeen
tehdä merkittäviä muutoksia ja kuvauttaa elokuvan
haluamiltaan osilta uusiksi" iloitsee Pölönen videotekniikan
tuomasta uudesta mahdollisuudesta.
Digi
tulee, ole valmis
Elokuva
Emmauksen tiellä kuvattiin perjantaina 13. päivä.
Koko harjoituksen kestänyt helle ja auringonpaiste ei hellittänyt
kuvauspäiväksi. Toivekeli olisi ollut taivaan kattava
tasainen pilvikerros. Kuumuus ja kova valo hidastivat kuvausta yhdellä
tunnilla. Elokuva saatiin kasettiin neljässä tunnissa.
"Osasyynä hitauteemme saattoi olla, ettemme vielä
tässä tuotannossa päässeet riittävästi
irti taiteellisesta kunnianhimostamme" hymyilee ohjaaja.
Emmauksen
tiellä olisi voitu toteuttaa perinteisellä filmikalustolla
ja tuotantotavalla, ilmaisu silloin olisi kuitenkin ollut erilainen.
Videotekniikka ei sinänsä pakota muutoksiin työtavoissa,
mutta se mahdollistaa uudistuksia. Videotekniikka on filmikalustoa
kevyempää, siksi se nopeuttaa tekemistä ja on kustannuksiltaan
edullisempaa. Videolta siirretty esityskopio ei vielä yllä
elokuvateatterissa samaan laatuun kuin alun perin filmille kuvattu.
Digitaalinen kuvanjälkikäsittely kehittyy koko ajan, mutta
maksaa vielä paljon.
Elokuva
Emmauksen tiellä on uraauurtava tuotanto. Tv-yhtiöiden
digikanavat lisäävät ohjelma-aikaa. Tarvitaan nopeasti
toteutettavaa, korkealaatuista ja kohtuuhintaista tuotantoa. Tämän
kaltaisella videotekniikalla sitä voidaan tehdä.

©
Jolle Onnismaa / Fennada-Filmi Oy
Julkaistu: Lehtiset 3/2001 [set.kaapeli.fi/lehtiset.htm]
|