|
Elokuvaaja
Suomen Elokuvaajien yhdistys F.S.C ry [Finnish Society of Cinematoraphers (fscfinland.com)]
Ammatti
taiteellisessa elokuva- ja televisiotuotannossa
TEHTÄVIEN JÄSENTELY: PÄÄKUVAAJA
I JOHDANTO
Sana
"kuvaaja" käsittää erilaisia ammatteja,
joiden työalueet voidaan jakaa seuraavasti:
- Kuvatoimittajan työ uutis- ja ajankohtaiskuvauksissa
- Taiteellinen kuvaus filmi- ja videotuotannossa
Seuraavassa
esittelemme ainoastaan jälkimmäisen ryhmän toimenkuvan.
II
KUVAAJAN TAITEELLISTEKNISET TEHTÄVÄT
Kuvaajan
tehtävänä on osallistua taiteelliseen ja tekniseen
työhön
- näytelmäelokuva-, televisio- ja videotuotannossa ja
- dokumentti-, teollisuus- sekä mainosfilmien valmistuksessa.
Hän
vastaa kuvallisesta ilmaisusta luovasti ja vastuunalaisesti yhdessä
ohjaajan kanssa. Tämän vuoksi hänellä tulee
olla tekniikan laajan tuntemuksen ja järjestelykyvyn lisäksi
selkeä taiteellinen näkemys ja sopeutumiskykyä.
III KUVAAJAN TOIMINTA- JA VASTUUALUE
Tämä
alue käsittää filmin kaikki valmisteluvaiheet jaettuna
seuraavasti:
- ennakkosuunnittelu
- kuvaukset
- jälkityöt
1. ENNAKKOSUUNNITTELU
- Perehtyminen käsikirjoitukseen, sen purkaminen jne.
- Keskustelut ohjaajan kanssa käsikirjoituksesta, dramaturgian
- ja tyylin valinnasta, budjetista, roolien ja työryhmän
- miehityksestä jne.
- Keskustelut lavastajan kanssa rakennelmista ja aikuperäiskuvauspaikoista
- sekä näiden sisustamisesta ja teknisestä toteuttamisesta
- ja värien käytöstä
- Neuvottelut puvustajan ja meikkaajan kanssa värivalinnoista
- ja meikkaustekniikasta
- Neuvottelut tuotantopäällikön kanssa budjetista,
- kuvausaikatauluista, tekniikasta ja kuvausryhmästä
- Kuvauspaikkojen etsintä yhdessä ohjaajan ja lavastajan
- kanssa, kuvauspaikkojen lopullinen valinta
- Teknisen välineistön valinta: kamerat, filmimateriaali,
- valaistus, ajovaunu, puomi
- Kuvausryhmän valinta ja sen vastuualueet: kuvaajat, lisäryhmät
- (vrt 2nd unit), valaisijat jne.
- Näyttelijöiden, pukujen, meikkien, rekvisiitan ja kuvauspaikkojen
- koekuvaukset
- Kameroiden, objektiivien, filmimateriaalin ja laboratoriotöiden
- testaus
2.
KUVAUKSET
- Yhteistyössä ohjaajan kanssa pääkuvaaja laatii dramaturgisen ja optisen suunnitelman juonen kulusta, kohtausten kuvajaosta sekä kameraliikkeistä ottaen huomioon tyylillisen yhtenäisyyden
- Valaistuksen suunnittelu
- tukemaan näyttelijöiden ja kuvassa olevien henkilöiden taiteellista vaikutelmaa
- yksityiskohtien ja koko teoksen taiteellisen muodon aikaansaamiseksi, luomalla dramaturgian kannalta välttämättömiä
- esteettisiä ja emotionaalisia tunnelmia ja
- taiteellisen ilmeen antaminen kuvauspaikoille ja rekvisiitalletila- ja syvyysvaikutelman avulla, keskittymällä juonitasolle ja olennaisiin yksityiskohtiin sekä korostamalla vuoden- ja vuorokaudenaikoja
- Erikoisefektien luominen värin, kontrastin ja valotuksen standardien ulkopuolella
- Päättäminen kameran paikasta, kuvarajauksesta ja kuvakompositiosta yhdessä ohjaajan kanssa
A
ottaen huomioon seuraavat taiteelliset näkökohdat:
- näyttelijöiden ja kuvauspaikkojen kuvauksellisuus ja
- teho
- dramaturgiset ja emotionaaliset vaikutelmat ja tehokeinot
- kuvassa olevien henkilöiden ulkonaiset ja sisäiset suhteet
- perspektiivi ja kolmiulotteisuus
- keskitys, painotus tai oleellisen ja epäoleellisen näkeminen
B ja seuraavat tekniset näkökohdat:
- terävyys, epäterävyys, syväterävyys
- kameroiden ja objektiivien valinta ja käyttö
- erikoisefektit ja suodatus
- Päivän aikana kuvatun materiaalin tarkastaminen ja valinta
- yhdessä ohjaajan ja leikkaajan kanssa.
- Teknisen välineistön ja laboratoriotöiden jatkuva valvonta
- Kuvausryhmän johtaminen ja opastaminen
- Kameraosaston talouden pitäminen budjetin rajoissa
3. JÄLKITYÖT
- Neuvonta erityistapauksissa koskien leikkaamista ja trikkejä
- Valo- ja värimäärittely (laboratorio tai Colour-Matching)
- tukemaan filmin esteettistä ja dramaturgista ilmettä
- yksittäisten kuvien valo- ja värimäärittely työkopion mukaan
- Filmin kopioiden tai videonauhan hyväksyminen
IV KOULUTUS
Pohjakoulutuksena
kuvaajan ammattiin sopii:
- elokuva- ja valokuvakorkeakouluissa suoritetut loppututkinnot tai vastaavat ammatilliset opinnot
- valokuvaajan käytännön työssä hankkima ammattikokemus
- oppisopimus ja käytännön harjoittelu laboratorioissa, joissa on hankittu laajat tiedot kaikista eri työvaiheista
- useamman vuoden kokemus kamera-assistenttina, erityisesti materiaaliassistenttina, kamera-assistenttina ("skarpparina") ja operatöörinä
Erityisen
tärkeää on hyvä yleissivistys; mahdollisesti
teatteritieteen, taidehistorian tai arkkitehtuurin opintoja tai
taiteen harjoittamista
V. AMMATIN HARJOITTAMINEN 1
On mahdollista toimia joko
1. VAPAANA AMMATINHARJOITTAJANA,
- jolloin työ on vaihtelevaa ja määräaikaista erillisissä tuotannoissa kotimaassa ja ulkomailla.
- Taloudellinen riski on suuri ja se perustuu kysynnän ja tarjonnan lakiin,
tai
2. VAKITUISESSA TYÖSUHTEESSA
- radiossa, televisiossa tai yksityisessä tuotantoyhtiössä.
- Taloudellinen riski on pieni.
- Työolosuhteet on määritelty pitkälle työehtosopimuksiin.
Vrt.
Toimenkuvat.
Elokuvaaja: Ammattikuvaus [Elokuvaaja - Ammattitieto - Työmarkkinatori (tyomarkkinatori.fi)]
|
|