|
Toimenkuvat - Job Descriptions
1. PRODUCER (tuottaja)
- käynnistää ja päättää tuotannon
- löytää ja kehittää projektin
- palkkaa KÄSIKIRJOITTAJAN (tai käsikirjoittajat) ja valvoo
käsikirjoituksen kehittelyä
- palkkaa OHJAAJAN, NÄYTTELIJÄT jne.
- järjestää RAHOITUKSEN, valvoo TUOTANTOA
- voi osallistua elokuvan LEVITYKSEEN ja MARKKINOINTIIN
2. LINE PRODUCER
- valvoo budjetin sekä [ABOVE-THE-LINE]
että [BELOW-THE-LINE]
-osa-alueita
- TUOTANTOPÄÄLLIKKÖ raportoi LINE PRODUCERille BELOW-THE-LINE -asioista
3. EXECUTIVE PRODUCER
- nimike annetaan yleensä henkilölle, joka vastaa elokuvan rahoituksesta.
Joissain tapauksessa EXECUTIVE PRODUCER -nimike voidaan antaa
UNIT PRODUCTION MANAGERille tai muulle tuotantoon liittyvälle
henkilölle - jopa elokuvatähden agentille.
4. ASSOCIATE PRODUCER
- nimikkeen käyttö vaihtelee. Se voidaan antaa tuottajan kakkosmiehelle,
joka jakaa tämän kanssa taloudellista ja taiteellista
vastuuta. Sitä voidaan myös käyttää lisäkrediittinä
tuotantopäällikölle (joka toimii LINE PRODUCERina
silloin, kun tuottaja ei pysty päivittäin osallistumaan
tuotannon johtoon). Sitä voidaan myös käyttää
kunnianimikkeenä jollekin rahoittajista tai henkilölle,
joka on tuonut alkuperäisidean tai -käsikirjoituksen
tuottajalle.
5. PRODUCTION EXECUTIVE
6. EXECUTIVE IN CHARGE OF PRODUCTION
AKA: Executive Producer
Vastaa tuotannon kokonaisuudesta, mutta ei ole tekemisissä kuvausten
teknisten asioiden kanssa. Tavallisesti "executive producer"
hoitaa liiketoimintaan ja tekijänoikeuksiin (juridiikkaan)
liittyviä asioita.
Executive:
- subst. toimeenpaneva virkamies; johtaja
- adj. toimeenpaneva
- Am johtavassa asemassa oleva
7. UNIT PRODUCTION MANAGER (UPM) / PRODUCTION MANAGER (tuotantopäällikkö)
- TUOTTAJAN tuotantoon nimittämä vastuuhenkilö
- vastaa tuotannon kaikkien hallinnollisten, taloudellisten ja teknisten
yksityiskohtien koordinoinnista ja valvonnasta
- valvoo koko RYHMÄN toimintaa
8. PUBLICIST / UNIT PUBLICIST (tiedottaja)
- vastaa tiedotuksesta ja PR-toiminnasta radiolle, televisiolle,
sanoma- ja aikakauslehdistölle ym.
- TIEDOTUSPÄÄLLIKKÖ valvoo kaikkea PR-toimintaa
9. LOCATION MANAGER (järjestäjä)
- Lukee käsikirjoituksen ja tekee luettelon kuvauspaikoista.
- Etsii kuvauspaikkoja, arvioi niiden käyttökelpoisuutta,
valokuvaa ja esittelee ne OHJAAJALLE ja PRODUCTION DESIGNERille
- Käy mahdollisilla kuvauspaikoilla ohjaajan ja production
designerin kanssa
- Neuvottelee kuvauspaikkojen vuokrat, laatii KUVAUSPAIKKABUDJETIN
- Tarkastaa kuvauspaikat yhdessä OHJAAJAN, PRODUCTION DESIGNERin,
KUVAAJAN, TUOTANTOPÄÄLLIKÖN, STUNT-KOORDINAATTORIN
ja ERIKOISTEHOSTEMIEHEN kanssa. Lopulliseen tarkastukseen osallistuvat
kaikkien osastojen päälliköt, jotka selvittävät
osastonsa erikoistarpeet
- Hoitaa kaikki kuvauspaikkoihin liittyvät yksityiskohdat kuten
luvat, sopimukset, vakuutukset, ruokailun, poliisit ja palomiehet
sekä merkitsee alueet pysäköintiä varten
Kuvauspaikalla:
-
järjestää puhelimet, WC:t, tilat avustajille, tarvittavat
lisätilat naamiointia ym. varten
-
hankkii ruokailutilat ja sisätilat sateen varalta
-
hoitaa kaikki kuvauspaikan ympäristöstä, koirista,
moottorisahoista ym. aiheutuvat ongelmat
- järjestää
esim. valoja asuntojen tai toimistojen ikkunoihin KUVAUSRYHMÄN
toiveiden mukaan
-
pitää kuvauspaikkojen omistajat tyytyväisinä,
jotta ryhmä voi työskennellä rauhassa
-
vastaa kuvauspaikan siivoamisesta sekä mahdollisten vaurioiden
korjaamisesta kuvauksen päätyttyä
10. CASTING DIRECTOR
- vastaa useimpien näyttelijöiden valintaprosessista,
sopimuksista ja palkkaamisesta
- työskentelee OHJAAJAN ja TUOTTAJAN alaisuudessa
11. PRODUCTION OFFICE COORDINATOR (POC) / PRODUCTION COORDINATOR (tuotantokoordinaattori)
- TUOTANTOTOIMISTON päällikkö
- TUOTANTOPÄÄLLIKÖN oikea käsi
- toimii linkkinä tuotantotoimiston ja muun tuotantohenkilökunnan
välillä
- tietoa ajan tasalla ja jakaa sitä edelleen
- ottaa vastaan kaikki puhelut, postin, tavaratoimitukset, myyntimiehet
ja vieraat
- valmistelee ja vahvistaa kokoukset/tapaamiset
- huolehtii matka-, majoitus-, ruokailu ja viihdytysjärjestelyistä
- laatii kirjeitä ja muistioita allekirjoitettavaksi
- vastaa kaikista arkistoista, kortistoista, luetteloista
- työskentelee aina TUOTANTOTOIMISTOSSA
12. PRODUCTION SECRETARY (tuotantosihteeri)
- TUOTANTOKOORDINAATTORIN oikea käsi
- toteuttaa TUOTANTOKOORDINAATTORIN ja TUOTANTOPÄÄLLIKÖN
antamat käskyt
13. PRODUCTION ASSISTANT (GOFER, RUNNER) tuotantoassistentti / juoksupoika/tyttö)
- hoitaa monia pieniä mutta välttämättömiä
töitä TUOTTAJALLE, OHJAAJALLE, TUOTANTOPÄÄLLIKÖLLE,
PRODUCTION OFFICE COORDINATORille jne.
- valmistaa ja jakaa PÄIVITTÄISAIKATAULUT henkilökunnalle,
näyttelijöille, kuvausryhmälle
- juoksee asioilla
14. PRODUCTION AUDITOR / PRODUCTION ACCOUNTANT
- pitää ajan tasalla olevaa, tarkkaa kirjanpitoa elokuvan
tuotantoon liittyvistä kuluista
- työskentelee suoraan TUOTANTOPÄÄLLIKÖN sekä
rahoittajien kanssa
- antaa rahaa tilitystä vastaan ja ottaa vastaan tilitykset
TUOTANTOPÄÄLLIKÖN hyväksynnällä
- maksaa palkat
- laatii päivä- ja viikkoraportit TUOTANTOPÄÄLLIKÖLLE
15. OHJAAJA
- lopullinen vastuu kaikista elokuvan luovista puolista
- TUOTTAJAN palkkaama (jotkut ohjaajat toimivat itse tuottajina)
16. ASSOCIATE DIRECTOR
- suorassa tai nauhoitetussa televisio-ohjelmassa käytettävä
tuotantovirka, jonka haltijan tehtäviin kuuluu avustaa OHJAAJAA
kaikessa mitä tämä tarvitsee
- kertoo eri osastojen päälliköille ennen nauhoitusta mitä
ohjaaja tahtoo
- on yhteydessä STUDIO-OHJAAJAAN ja kameramiehiin varmistaakseen,
että nämä ovat tietoisia ohjaajan ohjeista
- varmistaa, että kamerat ovat nauhoituksen aikana asemissaan
ennen kuin ohjaaja antaa kuvauskäskyn
- tekee kuvanauhamuistiinpanot nauhoituksen aikana.
17. FIRST ASSISTANT DIRECTOR (1ST AD, 1. apulaisohjaaja)
- OHJAAJAN oikea käsi
- OHJAAJAN ja TUOTANTOPÄÄLLIKÖN yhdyshenkilö
(voi pienemmissä tuotannoissa joskus toimia myös tuotantopäällikkönä)
- vastaa AVUSTAJISTA
- pitää tuotannon pyörimässä
- vastaa KUVAUSKUTSUSTA
- määrää työajan alkamisajan seuraavalle
päivälle
- varmistaa että kaikki tarvittavat ihmiset ja kalusto on oikeassa
paikassa oikeaan aikaan
- huolehtii KUVAUSPAIKALLA kurista ja järjestyksestä
- huutaa ennen otto "HILJAISUUS!" ja käskee KAMERAOPERATÖÖRIN
panna kamera käyntiin
- TUTUSTUU KÄSIKIRJOITUKSEEN ennen tuotannon käynnistymistä
- valmistelee PRODUCTION BOARDin
- laskee kussakin kohtauksessa tarvittavien AVUSTAJIEN määrän
ja, OHJAAJAN ja TUOTANTOPÄÄLLIKÖN hyväksynnällä,
palkkaa heidät
- vastaa aikataulun laatimisesta, on tietoinen kaikista mahdollisista
aikatauluun vaikuttavista rajoituksista ja muista tekijöistä
- ohjaa AVUSTAJIA ja KOHTAUKSEN TAUSTALLA tapahtuvaa toimintaa aina
kameran vieressä
18. KEY SECOND ASSISTANT DIRECTOR 1
- Tuotannossa, jossa on useampia kuin yksi 2ND AD (2. apulaisohjaaja), vastaa
KEY 2ND muista apulaisohjaajista ja koordinoi näiden tehtäviä.
- Raportoi 1ST AD:lle ja TUOTANTOPÄÄLLIKÖLLE
19. SECOND ASSISTANT DIRECTOR (2ND AD)
- raportoi 1ST AD:lle ja tuotantopäällikölle
- vastaa yleisesti koko NÄYTTELIJÄ- ja HENKILÖKUNNASTA
- vastaa siitä, että näyttelijät ovat ajoissa
valmiina, vie heidät kuvaustilanteeseen, antaa heidän
työaikansa ja KUVAUSKUTSUN
- laatii PÄIVITTÄISAIKATAULUN IST AD:n ohjeiden mukaisesti
- laatii TUOTANTORAPORTIN, kokoaa tiedot sitä varten eri osastoilta
kunkin kuvauspäivän päättyessä
- kerää tiedot näyttelijöiden työajoista ym.
- AVUSTAJAT ilmottautuvat 2ND tai 1ST AD:lle, joka ohjaa heidät
PUVUSTUKSEEN, NAAMIOINTIIN, KUVAUSPAIKALLE tai jonnekin muualle,
missä heitä tarvitaan
- valvoo jalankulkuliikennettä KUVAUSPAIKALLA
- pitää huolta hiljaisuudesta KUVAUSPAIKALLA
- hoitaa kaiken paperisodan KUVAUSPAIKALLA
20. SECOND SECOND ASSISTANT DIRECTOR (2ND 2ND AD)
- Tuotannossa, jossa tarvitaan useampaa kuin yhtä 2ND AD:tä
- KEY 2ND AD:n palkkaamia apulaisohjaajia (2ND AD)
- Raportoivat KEY 2ND AD:lle.
21. THIRD etc. ASSISTANT DIRECTOR
22. SCRIPT SUPERVISOR / CONTINUITY
- pitää yksityiskohtaista kirjaa kaikista OTOISTA, myös
DIALOGISTA, näyttelijöiden eleistä, toiminnasta,
kamerassa käytetystä LINSSISTÄ, puvuista, naamioinnista
jne. varmistaakseen kaikkien näiden elementtien JATKUVUUDEN
OTOSTA ja KOHTAUKSESTA toiseen (muistiinpanot toimitetaan jokaisen
kuvauspäivän päätyttyä LEIKKAAJALLE ja
OHJAAJALLE
- kertoo 2. KAMERA-ASSISTENTILLE mitä kirjoittaa KLAFFIIN (KOHTAUKSEN
ja OTON numerot)
23. DIRECTOR OF PHOTOGRAPHY (DOP, DP) / CINEMATOGRAPHER / CAMERAMAN
- vastaa KOHTAUKSEN valaisusta ja, OHJAAJAN kanssa, KUVIEN rakentamisesta
- ei itse käytä KAMERAA - se on KAMERAOPERATÖÖRIN
tehtävä
- valvoo kaikkea kameraan ja valaistukseen liittyvää
- Vrt. Elokuvaajan toimenkuva
24. CAMERA OPERATOR 1 SECOND CAMERAMAN (kameraoperatööri)
- käyttää KAMERAA, OHJAAJAN ja DOP:n ohjeiden mukaan
- ei vastaa valaistuksen tai kameran liikkeen suunnittelusta
- vastuussa toiminnan pitämisestä KUVASSA, reagoi kameran
edessä tapahtuvaan toimintaan tavalla, joka pitää
kameran liikkeen harkitun näköisenä
25. FIRST ASSISTANT CAMERAMAN / FOCUS PULLER (skarppaaja)
- lataa ja tyhjentää KASETIT (jos 2ND ASSISTANT CAMERAMANia
ei ole)
- vaihtaa LINSSIT
- pitää kameran toimintakunnossa
- pitää KUVAN TERÄVÄNÄ kameraa liikuteltaessa
- täyttää LABORATORIORAPORTIT (jos 2ND ASSISTANT
CAMERAMANia ei ole)
- merkitsee kohdat, jossa näyttelijät tulevat seisomaan
ja mittaa etäisyyden kuvattavan kohteen ja kameran linssin
välillä
26. SECOND ASSISTANT CAMERAMAN
- raportoi 1ST ASSISTANT CAMERAMANille
- valmistelee kamerakaluston 1ST ASSISTANT CAMERAMANille
- lataa ja tyhjentää KASETIT
- täyttää LABORATORIORAPORTIT
- lyö KLAFFIA joka oton alussa tai lopussa
27. LOADER
- avustaa 2ND ASSISTANT CAMERAMANia ja lataa KASETIT (kun käytetään
useampia kameroita)
28. KEY GRIP
- GRIP-osaston päällikkö
- toimii suoraan GAFFERin ja DOP:n kanssa
29. GRIP
- toimii kuvauspaikalla usean eri osaston työvoimana (teatterissa
nimitys olisi näyttämömies)
- LIGHTING GRIPit trimmaavat, hajottavat ja muokkaavat valoa
- CONSTRUCTION GRIPit rakentavat lavasteita, taustoja etc.
30. GAFFER
- KUVAUSPAIKAN pääsähkömies
- vastaa KUVAN valaisemisesta DOP:n ohjeiden mukaan
- valvoo sähkömiestensä tehtäviin kuuluvaa valojen
sijoitusta ennen kuvausta ja sen aikana
31. ELECTRICIAN / SPARK
- asentaa ja säätää VALOT GAFFERin valvonnassa
32. BEST BOY (kymppi)
- BEST BOY/GRIP on KEY GRIPin kakkosmies; vastaa muista GRIPeistä
ja grip-kalustosta
- BEST BOY/ELECTRIC on GAFFERin kakkosmies; vastaa muista sähkömiehistä
ja sähkökalustosta
33. SOUND MIXER 1 FIELD MIXER / RECORDIST (äänittäjä)
- vastaa äänityksestä TUOTANNON aikana
34. BOOM OPERATOR (puomimies)
35. PRODUCTION DESIGNER (päälavastaja)
- vastaa elokuvan visuaalisesta ulkoasusta LAVASTUKSEN osalta
- TAITEELLISEN OSASTON päällikkö
36. ART DIRECTOR
- valvoo ja vastaa elokuvan rekvisiitasta ja LAVASTUSTEN rakentamisesta
- tuntee arkkitehtuuria, suunnittelua jne.
37. SET DESIGNER
- vastaa LAVASTUSTEN rakentamisen suunnittelusta ART DIRECTORin / PRODUCTION
DESIGNERin kuvausten ja piirrosten pohjalta
38. SET DECORATOR
- vastaa LAVASTUKSEN 'virityksestä' eri kohtauksiin olennaisesti
liittyvällä rekvisiitalla
- ei itse sijoita LAVASTEITA tai REKVISIITTAA PAIKALLEEN, mutta
saattaa ohjata REKVISITÖÖRIÄ niiden sijoittelussa
39. PRODUCTION BUYER (sisäänostaja)
- etsii, ostaa ja/tai vuokraa elokuvassa tarvittavan kaluston, rekvisiitan
tai puvustuksen
40. PROPERTY MASTER / PROP PERSON (rekvisitööri)
- vastaa kaiken KUVAUSPAIKALLA tarvittavan REKVISIITAN huollosta, käyttökelpoisuudesta
ja käsilläolosta sekä sijoittelusta
41. CONSTRUCTION MANAGER
- johtaa CONSTRUCTION CREWta
42. CONSTRUCTION CREW
- rakentaa LAVASTEET ja tekee tarvittavat muutostyöt STUDIOSSA tai sen
ulkopuolisella kuvauspaikalla CONSTRUCTION MANAGERin valvonnassa
43. COSTUME DESIGNER
- suunnittelee ja piirtää NÄYTTELIJÖIDEN asut
- osallistuu elokuvan VISUAALISEN ULKOASUN luomiseen sekä elokuvan
henkilöhahmojen tulkintaan
44. COSTUMER / WARDOBE MISTRESS
- vastaa PUVUSTUKSEN hoidosta KUVAUSPAIKALLA
45. WARDROBE ASSISTANT
46. MAKE-UP ARTIST
- huolehtii NÄYTTELIJÖIDEN naamioinnista, mutta ainoastaan
päälaen ja rintaluun sekä kyynärpään
ja sormenpäiden välisellä alueella
- BODY MAKE-UP ARTIST tekee naamioinnin näyttelijän kehon
muille alueille
47. HAIRDRESSER
- vastaa NÄYTTELIJÖIDEN HIUSTEN leikkaamisesta, värjäämisestä
ja muotoilusta sekä. tarvittaessa PERUUKKIEN ym. käytöstä
48. TRANSPORTATION CREW
- toimii TRANSPORTATION COORDINATORin / TRANSPORTATION CAPTAINin
alaisuudessa
- vastaa KUVAUSRYHMÄN ja kaiken tarvittavan kaluston kuljetuksesta
TUOTANNON aikana
- kuvattavat ajoneuvot (PICTURE CARS) ovat kuitenkin REKVISIITTAOSASTON
vastuuna
Ks. myös Elokuvaajan toimenkuva
Camera crew [Camera Crew Breakdown: Jobs and Responsibilities (premiumbeat.com)]
|
 |